torsdag 14 maj 2015

Mitt besök i Rom

I samband med att jag i april skulle på konferens i Rom passade jag på att åka ner i förväg för att utforska den eviga staden. Jag har inte besökt Rom tidigare så jag var väldigt entusiastisk. Idag kommer jag att bjuda på lite Romtips för den som vill åka dit. Eftersom jag alltid strävar efter att få ut mesta möjliga av min resbudget fokuserade jag på att bo och resa billigt samt äta bra och men billigt. Största delen av reskassan lade jag på sightseeing.

Gör research innan du åker!
Jag gjorde verkligen massor av research. Dels frågade jag vänner och kollegor som hade varit där tidigare, läste recensioner på Tripadvisor, kollade efter pins på Pinterest osv. Men jag laddade även ner maps.me som är en smart karttjänst som fungerar även om man inte är uppkopplad. Där "stjärnmärkte" jag helt enkelt alla sevärdheter jag var intresserad av, bra glasställen etc På så sätt var det lätt att kolla vad som låg i närheten både inför resan och när jag väl var där. Jag tittade även på filmer som utspelade sig i Rom, allt från Änglar och demoner till La dolce vita.

Boende
Jag bodde på ett vandrarhem som hette Orsa Maggiore i stadsdelen Trastevere. Det ligger i Casa Internazionale delle Donne, internationella kvinnohuset och är bara öppet för kvinnor. Det fanns inga enkelrum kvar när jag skulle boka så jag valde att bo i sovsal, vilket bara kostade 56 Euro för två nätter. En fördel var givetvis priset men även läget, att det var tyst och även att det var väldigt rent. Jag bor gärna på vandrarhem och liknande när jag är ute och reser men jag har ändå en del krav på boendet. Ett litet minus var att övriga gäster liksom jag gick upp kl 7 på morgonen, turistade intensivt hela dagen och sedan gick direkt i säng på kvällen helt utmattade så det var inte så socialt. Och definitivt inget party hostel. Vandrarhemmet på samma gata som Palazzo Corsini där drottning Christina bodde när hon enligt en informationsskylt flyttade till Rom "to convert to christianity"...
Trastevere är ett supermysigt område med många barer och restauranger, men ändå ganska lugnt. Överlag kändes det också hyfsat säkert att promenera hem ensam på kvällskvisten i Rom.
Vill man inte bo på vandrarhem finns det en hel del billiga hotell i Rom men det kan vara bra att boka i god tid om man vill vara säker på att få ett bra pris. Man kan också bo i kloster, något som jag faktiskt övervägde men då är det ofta sk. curfew, att man måste vara hemma senast kl 22 eller liknande.

Transport och transfer
Man kan ta både buss och tåg från flygplatsen. Jag valde buss vilket bara kostade 4 Euro att jämföra med snabbtåget som tar ungefär lika lång tid men kostar 14 euro. Det går lite olika bussar, antingen bokar man online eller så köper man biljett till den som går inom kortast tid (de annonserar avgångstid vid luckorna). Det går även vanligt tåg. Och sen finns det naturligtvis taxi vilket kan vara rätt prisvärt om man är flera som delar. Väl inne i Rom kan man köpa enkelbiljetter eller flerdagspass till buss/spårvagn. Det finns automater vid tåg, buss och metrostationer. Min erfarenhet var dock att de var lite lynniga. Vissa tog bara kontanter (mynt) medan andra spottade ut både sedlar och mynt och bara ville att man skulle betala med mynt. Sen gick jag naturligtvis massor också, det är ju dessutom ett bra sätt att upptäcka en stad på. Rom är hyfsat kompakt så det funkade bra att promenera även om jag var rätt öm i fötterna på kvällarna.

Pizza bianco med bland annat ricotta. Jag åt även fantastisk potatispizza (se recept här)

Mat
På min "att äta i Rom lista" stod pizza och glass! Hyfsad pizza (som man köper i lösvikt vilket gör att man kan prova olika sorter utan ruinera sig) och gelato hittar man lite överallt men besöket på Pizzarium (Via della Meloria 43) var något i särklass! Det liggerinte alltför långt bort från Vatikanen. Man kan också ta metro till Cipro. Bästa glassen åt jag på San Crispino (Via della Pannetteria 42, nära Fontana di Trevi), ingefärs och kanleglassen var himmelsk!
På kvällen äter man med fördel Aperitivo, dvs man betalar 6-10 Euro för ett glas vin eller öl och obegränsat med buffée. För mig som gillar mat innebar det dessutom att jag fick chansen att prova lite olika rätter. En av kvällarna åt jag på Campo di fiori, andra kvällen i Trastevere. Maten var bättre första kvällen men Trastevere var mysigare. Och nära hem :-)

Varje år håller man en parad till Roms ära söndagen innan den 21:a april, Roms "födelsedag"

Uppleva

Rom flödar verkligen över av av intressanta sevärdheter och det kan vara svårt att veta vad man egentligen ska prioritera. Eftersom jag hade begränsat med tid så gjorde jag en topplista:
  1. Vatikanen (Vatikanmuseet och Peterskyrkan)
  2. Pantheon
  3. Colosseum
  4. Forum Romanum
  5. Campo di Fiori (statyn på Giordano Bruno)
För att verkligen kunna nörda loss få ut mesta möjliga av min tid i Rom så bokade jag två guidade turer. Det ena var en "early morning tour" i Vatikanmuseet inklusive ett besök i Peterskyrkan och det andra var en Colosseum tour" inklusive Forum Romanum och Palatinen. Den första touren var med What a life tours och den bokade jag redan hemma någon vecka innan jag åkte. Jag gjorde en hel del research då jag ville att det skulle vara på morgonen, en liten grupp och till hyfsat pris. Touren var verkligen inte billig (ca 800 kr) men vi var en liten grupp (8 personer), guiden var suverän och vi fick komma in i Vatikanmuseet redan kl 8 så vi var bara ungefär 20 personer i Sixtinska kapellet... Verkligen en fantastisk upplevelse! Trots att april ska vara en period då antalet turister är färre än annars är det alltid knökat med folk i Vatikanen. Redan när jag kom till Petersplatsen vid 7-tiden på morgonen var det lång kö (30-40 min) för att besöka kyrkan (gratis entré för den som vill turista billigt!). När jag kom ut igen vid 13-tiden var kön oändligt mycket längre... Så kom tidigt. Har man inte bokat en tour öppnar Vatikanmuseet kl 9.

Sen försökte jag boka en Colosseumtour med samma företag men det var fullt så dagen innan bokade jag istället med Walks of Italy som hade fått bra betyg på Tripadvisor. Den touren var också toppenbra och guiden hade bott några år i Sverige så hon tyckte det var kul att prata svenska!
Dessutom promenerade jag runt och kollade in allt från Pantheon (en av höjdpunkterna), Fontana di Trevi (tyvärr tömd och under reparation), engelska kyrkogården (och Cestius pyramid). Området runt Ostiense där de två sistnämnda sevärdheterna ligger bjuder även på en hel del intressant street art för den som gillar sånt och ett postkontor från den fascistiska eran.

På vår konferens ingick det även en 2-h guidad tur till fots som också var väldigt bra. Jag fick återse en del av ställena som jag hade utforskat på egen hand men höra lite mer intressanta historier och upptäcka sådant som jag inte hade noterat själv. Vi gjorde också en utflykt till en vingård där de hade ett flera tusen år gammalt etruskiskt altare i källaren (har inte alla det?...)

Imponerande postkontor...

Arrivereci Roma!
Jag blev verkligen förtjust i Rom! Så mycket intressant historia! Jag har hört att man kan shoppa också men allt jag köpte var en morsdagspresent...
Men jag kommer definitivt att åka tillbaka. Nästa gång jag besöker staden vill jag besöka Villa Borghese, hälsa på påven, se insidan av Palazzo Corsini, spendera några timmar i Capitolinska museet, besöka Svenska instutet, kolla in arkitekturen i EUR, ta en dagstur till Tivoli och/eller Pompeiji och förstås äta mer glass och pizza! Sen ha rjag ju alltid drömt om att åka vespa med en stilig italienare man a la Audre Hepburn i prinsessa på vift...

Mer
Svenska kyrkan i Roms nyttiga länkar