lördag 21 februari 2015

Längtar tillbaka

Kläppen  

Utsikt från släpliften 
 
Det har gått en hel vecka sedan vi kom tillbaka från sportlovet. I år hade vi mycket snö och bästa vädret på flera år med solsken och lagom kallt! Vi gillar rutiner i vår familj så även i år blev det hyrd minibuss och godisstopp i Grums. Vi körde på nästan samma veckomatsedel som förra året och bodde i samma stuga i Kläppen. Enda större förändringen var att vi på hemvägen stannade och åt vår medhavda lunch vid vackra Tossebergsklätten. Annars brukar vi stanna i Grums eller vid Sunne golfbana.

Både jag och barnen gick i skidskola i år och jag har blivit mycket bättre på att åka snowboard. Skidskola är en dyr utgift men väl värd pengarna tycker jag. Det är verkligen roligt att se hur barnen utvecklas på bara en vecka.

Kläppen

Toppspåret i Kläppen

I år var min mor med vilket innebar att jag kunde lämna barnen på morgonen och klämma in lite längdåkning innan frukost. Förmiddagarna ägnades åt snowboard och på eftermiddagen åkte jag utför tills liftarna stängde. En kväll passade vi på att ta stolliften till toppen och åka ner för fjället via några av längdåkningsspåren. Att skida genom den tysta mörka skogen när solen precis har gått ner är fantastiskt!

Extra kul var det även att ta en fika med Eva som jag lärt känna genom bloggen och som bor på vägen till Sälen. I år lyckades vi  äntligen få ihop en träff!

Hundspann

Vi firade sportlov med en ganska tight budget i år eftersom vi har lite andra resor som väntar men dottern har redan börjat planera för nästa år då att åka hundspann står högt på önskelistan

För några år citerade jag en artikel från Östersundsposten:

Sportlov är svaret på klimatproblemet. Ge alla sportlov och de kommer att vara nöjda med att bara åka skidor, äta och sova. Att shoppa onödiga prylar som orsakar onödiga utsläpp faller sig lika onaturligt som att ens tänka på en tur till Ikea.

Jag är benägen att hålla med. Under en vecka så ägnade vi oss skidåkning, att laga och äta mat, bada bastu umgås och att sova. Jag var glad om jag kunde hålla mig vaken efter halv tio på kvällarna efter att ha åkt skidor från soluppgång till solnedgång. Vi åkte en sväng och köpte en till säckved, annars ingen onödig shopping. Och jag längtar som sagt fortfarande till baka...

6 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Ja, man behöver faktiskt inte mycket mer i livet än skidor, mat och någonstans att sova. Kanske en dusch då och då också.

    SvaraRadera
  2. Låter härligt! Märker själv att shoppingen minskat rejält nu då vi är utomhus varje helg, bl,a i skidbacken.., men skidskola är en bra investering!

    SvaraRadera
  3. Undrade just vart du hade tagit vägen...det låter verkligen jättehärligt att få åka iväg så där! Mina skidresor var med skolan när jag växte upp.Vi åkte ett par kilometer till Drottningholmsparken. Det jag minns mest är "after ski´n". Skogaholmslimpa, tjockt med smör och ost på, Varm ångande choklad och doften när man skalade en apelsin. Me

    SvaraRadera
  4. Samtidigt så är ju skidindustrin som vuxit enormt de senaste 10-15 åren en riktig klimatbov... Folk åker bil till fjälls och förväntar sig numera stora schabrak till upplevelsecenter och möjlighet till skidåkning på tillverkad snö från november månad. Inget enkelt resonemang.

    SvaraRadera
  5. Härligt det låter! Maken har åkt billiga (?) skidresor där skidskola ingår.

    SvaraRadera
  6. Åh, vår hemmabacke där vi tillbringar helgerna :) Perfekt för barnen, allt känns nära och lagom.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin