måndag 5 januari 2015

Same procedure as every year

Untitled

Tango i Montpellier, sommaren 2014 

Jag planerar inga större förändringar vad gäller köpstoppsbloggen det kommande året. Eftersom jag hellre lägger fokus på själva innehållet än att tänka ut ämnen så följer jag samma bloggplan som tidigare även om jag kanske inte bloggar alla dagar.

Måndagar
Matmåndagarna fortsätter. Ett av mina bästa tips för att spara pengar/finansiera mina resor är att fortsätta att ta med matlåda, dessutom är det bra ur miljösynpunkt.

Tisdagar
På tisdagar skriver jag oftast om något som har med miljö, transport, resor, återvinning eller liknande att göra. Det kan handla om allt från avfallshantering till cykling.  Det har blivit allt mer av det sistnämnda på bloggen. Sedan 2011 då jag cyklade mellan  Köpenhamn och Berlin har jag varje sommar ägnat en dryg vecka åt Cycling for libraries och i år sker cykelturen på hemmaplan (Oslo-Göteborg-Aarhus). Jag hoppas också kunna göra lite kortare och längre cykelutflykter på hemmaplan.


Bokonsdag
På onsdagar recenserar jag olika böcker med fokus på miljö, mat, ekonomi och konsumtion. Nu närmast väntar Wilderängs Stjärnklart, en bok som gjorde ett starkt intryck på mig. Jag har dessutom en hel hög andra intressanta böcker i min "att läsa hög". Kom gärna med fler förslag på böcker att recensera

Torsdag
På torsdagar skriver jag ofta om ekonomi (budget, mål, spartips), frivillig enkelhet, tidsanvändning och liknande.

Fredag
Här kommer det tips om intressanta boendeformer och lite inredning med fokus på miniboenden och återanvändning. En och annan filmrecension dyker också upp.

Lite nytt och lite gammalt också
Jag kommer självklart att skriva om mina resor under året! Andra saker jag vill skriva om är gröna appar och gästinläggen fortsätter förhoppningsvis också. Vill du vara med och gästblogga så maila på antianki@gmail.com. Är du en person som har köpstopp 2015 vill jag gärna ha ett gästinlägg från dig!



Vad vill du läsa om i år?

8 kommentarer:

  1. Jag vill läsa om kläder, kreativa lösningar när man önskar sig något och måste lösa "problemet" ändå.
    Jag har köpstopp under detta år och jag gästbloggar gärna här hos dig. Sparar dessutom 12 000 kr under året och är med i en grupp på facebook som handlar just om det.
    Är det några särskilda saker att tänka på inför ett gästblogginlägg gällande köpstopp? Frågor som jag bör ta med?
    Kram fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jättekul att du vill gästblogga! Det som jag är ute efter är det personliga - vad just du ser som utmaningar och framför allt varför du ska ha köpstopp i år igen. Vad kommer att vara annorlunda från förra gången?

      Radera
  2. Det blir bra så (själv rensar jag skafferiet, bra under januari :)

    SvaraRadera
  3. Hej Låter som ett bra upplägg. Jag har också köpstopp 2015. Just nu känner jag mig dock lite som Bambi på hal is. Hör eventuellt av mig för att gästblogga när jag är lite varmare i kläderna. Hälsningar Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med ditt köpstopp och återkom gärna emd ett gästinlägg!

      Radera
  4. Det ska bli roligt att läsa dina inlägg under året. Det är alltid lika inspirerande att komma hit och läsa. Jag gillar särskilt de inlägg som handlar om privatekonomi. Själv får jag strama åt lite ekonomiskt i år då jag går ner lite i arbetstid för att förhoppningsvis få lite mer balans i livet. 2015 tänkte jag dock fokusera på mitt buffertsparande. En månads utgifter har jag satt upp som första mål. Just nu har jag en månadshyra ihopsparad. Plus att jag sätter undan en summa till olika kategorier á la YNAB fast jag kör min egen pappersvariant. Jag testade ju gratis en månad och tyckte att det var fantastiskt bra men sen var jag för snål för att betala och tänkte att jag kan fixa min egen version fast på gammalt hederligt vis. Det har funkat riktigt bra och det är roligt att se när summorna i de olika kategorierna växer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med dina föresatser under året! Grundidéen bakom YNAB funkar som sagt vare sig man använder papper eller excel. Jag tycker att det har varit värt kostnaden för programmet och jag köper aldrig appar annars men det kräver ju också att man använder programmet annars är det bortkastade pengar...

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin