fredag 21 november 2014

Våra hem svämmar över av använda elprylar och batterier



För några dagar sedan dök det upp ett pressmeddelande från Batteriåtervinningen om att hela 22 000 ton batterier och elprylar ligger och skräpar i de svenska hemmen, något som motsvarar lika mycket stål som i Globen och tillräckligt med metaller för att tillverka 290 000 cyklar eller 130 miljoner nya mobiltelefoner.

Först tänkte jag att jag själv i alla fall är bra på att återvinna, framför allt batterier, men när jag började titta närmare på bilden ovan så slog det mig att jag också har en hel del gamla prylar liggande i lådorna. Sånt som omoderna digitalkameror, ännu mer omoderna icke-digitalkameror och barnen har garanterat en och annan gammal leksak i gömmorna.

Dagens insamlingsmål är 65 procent vilket motsvarar ungefär vad man samlar in, men från 2016 höjs insamlingsmålet till 75 procent. På batteriåtervinningens webbsida kan man också få svar på viktiga frågor som vad man kangöra om man inte får ur de inbyggda batterierna (ta med hela prylen) eller vad man gör med sin trasiga läsplatta (ta med till ÅVC!).

Själv tänker jag i alla fall jag ta en titt i helgen och se vad jag får ihop! I genomsnitt ska det finnas fem kilo elektronik och batterier i varje svenskt hushåll som inte används längre - jag återkommer med hur mycket jag får ihop....

2 kommentarer:

  1. Håller just nu på med utmaningen Notoriskt Nogsam November. En av sakerna jag bestämde mig för att ta tag i är alla "sladdar" å annat elektronikskrot som samlats hemma. Resultatet blev en hel tvättkorg full av sladdar och elektronik som nu ska lämnas till återvinning, och egentligen tror jag att det finns lika mycket till onödigt men det har jag inte hittat ännu:-)

    Ska bli kul att se hur mycket du hittar!!!

    SvaraRadera
  2. suck! och alla laddare och kamerabatterier, som skiljer typ ½ mm så att man måste köpa en ny.... Det kallas utveckling??
    kan tillverkare vara mer enhetliga.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin