måndag 28 juli 2014

Hemester på riktigt

Lat

Avslappnat i hängmattan...
De senaste dagarna har jag tillbringat i min egen stad men i någon annans hem. En sorts semester på hemmaplan trots att jag egentligen jobbar. Under några dagar har jag varit jag husvakt åt några vänner samtidigt som min egen lägenhet har varit utlånad till en vän med familj som är på semester i Göteborg.

Jag har fått bo i ett hus med altan och trädgård (och hängmatta!) Det är som att bo hemma men ändå inte eftersom jag har allt man kan behöva och lite till men utan alla "dåliga samveten". Det är inte mina högar med papper eller tvätt som ska ska läggas in i skåp.  Istället kan jag läsa mina medhavda böcker eller botanisera i min kompis bokhylla utan att ha dåligt samvete för att jag borde städa källarförrådet, olja in utemöblerna, rensa rabatterna eller sätta in papper i pärmar. Väldigt avkopplande om man som jag har svårt att sitta still när det finns saker att göra! Och med ett hus och en trädgård finns det ju alltid något att göra.

Dessutom har jag fått möjlighet att utforska en annan del av Hisingen. Jag har promenerat till jobbet genom vackra Hisingsparken, handlat i en annan typ av matbutik och tagit mina kvällspromenader i ett annat bostadsområde än mitt vanliga.

Härnäst väntar ytterligare lite hemester då jag och sonen flyttar hem till min mamma för att vara kattvakter. Den här gången lämnar jag dessutom Hisingen och får istället ta mina kvällspromenader i trakterna kring Högsbo. Dessutom ska det bli mysigt och få ensamtid med sonen medan dottern är på scoutläger.

3 kommentarer:

  1. Det där låter ju jättesmart. Man kanske skulle byta boende med någon en vecka eller två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det fungerade jättebra! Om man har hus är det ett smart sätt att hålla tjuven borta i semestertider dessutom.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin