torsdag 26 juni 2014

Uppföljning av 2014 års ekonomiskamål - halvlek

I januari skrev jag ett inlägg om mina ekonomiska mål för 2014 och nu 6 månader senare tänkte jag blogga om hur det att har gått. När det gäller stora mål, i synnerhet ekonomiska sådana, är det viktig att bryta ner dem i mindre delmål. Trent med bloggen the Simple Dollar, har skrivit inlägget, 5 Simple Ways to Make Any Financial Goal Easier to Achieve som handlar om just detta. Rent konkret så har jag brutit ner "betala av mitt bolån om 5-7 år" i delmålet att minska belåningsgraden med minst 2% per år. För att uppnå det här delmålet så amorterar jag extra varje månad och jag märker att trots att jag avsätter samma summa (automatisk överföring) till ränta, amortering och extraamortering varje månad så ökar extraamorteringsdelen stadigt eftersom räntan sjunker några kronor varje månad.

Kortsiktiga mål 2014
Överlag har det gått bra med mina kortsiktiga mål.


1. Finansiera Sportlov 2014 (har sparat 2000 kr i månaden sedan i somras)
Kommentar: Jag sparade ihop runt 12 000 till sportlovet, vilket gott och väl täckte bilhyra, skidhyra och mat m.m.

2. Finansiera Sommarsemester 2014 utland + hemester (började spara till detta efter sportlovet)
Kommentar: Efter sportlovet fortsatte mina automatiska överföringar till semesterkontot så nu på lördag åker barnen och jag på semester till Frankrike! Det ska bli så härligt. Sen blir det lite hemester längre fram i sommar plus en tur till Öland för att gå på dop. Nu fick vi visserligen flygbiljetter och boende i julklapp vilka är de dyra posterna i semesterbudgeten men min vanliga semesterbudget ligger på runt 12000 och det har jag sparat ihop.

3. Spara till sportlov / semester 2015 (börjar spara till detta efter sommarsemestern)
Kommentar: Det här börjar jag spara till efter sommarsemestern. I skrivande stund är det inte bestämt hur och var men jag hoppas att vi även nästa år kan komma iväg och åka skidor i svenska fjällen. Semesterbudgeten ska främst täcka min semester med barnen men jag har ju även min NYC semester tillsammans med min mor att se fram emot och den har jag också lagt undan pengar till.

4. YNAB - fully buffered (en månadslön på banken)
Ända sedan jag drog  igång YNAB så har målet varit att uppnå steg 4 - fully buffered den 1:a i månaden. Efter nyår hade jag sparat ihop ungefär 1/3 av en månadslön och sen snålade jag i kombination med att jag tog  ut gammal semester i pengar och den första april blev jag som det heter "fully funded". Hurra!

5. Göra extra amorteringar på bolån så att jag kan komma ner ytterligare 2% i belåningsgrad.
Målet är ju 2% i år och jag kan nöjt konstatera att jag kommit ner MER än 1% efter 6 månader. Om det fortsätter så här kan jag nästan nå 3% i år. Dessutom minskar min allmänna skuldkvot - win win!

6. Jag har lagt till några delmål för göra mina "mellanmål" mer konkreta. Ett delmål  för 2014 är att finansiera själva tågresedelen + transfer etc inför min resa. Efter att ha kollat runt bland lite olika researrangörer har jag satt ett mål på 12000 för 2014.  Hittills har jag fått ihop ca 7000 så jag bör nå mitt mål i år.

"Mellanmål" 2-5 år

  1. NYC tillsammans med min mamma när hon fyller 65 (nästa år)
  2. Två stora resor (Afrika 2017 och Transsibiriska/transmongoliska järnvägen + Kina och Korea 2016)
  3. Betala av CSN innan 2020
Här puttrar sparandet på. Nu är det snart bara ett dryg år kvar tills vi ska åka till NYC! Jag längtar! Om ett halvår börjar det blir dags att reseplanera lite mer konkret. Min senaste idé är att lägga till några dagar i Washington. Inspirationen till detta kommer från House of cards...
Dessutom gör jag då och då lite research på Afrikaresor tillsammans med barnen. Ska vi åka till Sydafrika eller Tanzania. Ska vi kombinera med badsemester? När på året ska vi åka? Ska vi åka ensamma eller på gruppresa? Det är mycket att fundera på! Alla tips emottages tacksamt!

Även CSN skulden minskar stadigt om än långsamt. Det känns lite seg om jag ska vara ärlig för jag vill också bli av med den. I början på året så ökade jag min extraamortering något och det gör lite skillnad i alla fall.


Mål på längre sikt
Mina mål på längre sikt är fortfarande att betala av mitt bolån om ca 5-7 år genom att amortera extra varje månad. I princip amorterar jag dubbelt. Ända sedan jag tillträdde min lägenhet har jag fört över en fast summa till mitt "amorteringskonto". Därifrån dras ränta + min avtalade amorteringssumma. I slutet på månaden gör jag en extra amortering med det som blir över. I takt med att lånesumman sjunker (och med den räntan) ökar summan till extra amorteringen. Det blir en sorts sparsnöboll. Det är också en helt riskfri investering...

Behövs belöningar?
Många menar att man ska belöna sig när man uppnår vissa mål. Det är en god idé som jag applicerar när det gäller flera andra av mina mål här i livet. Men de ekonomiska målen är ju belöningar i sig själva så där ser jag inget behov av extra belöningar. Med hjälp av YNAB kan jag också finansiera det jag vill ha samtidigt som jag arbetar mot mina mål. Exempelvis slutade det ändå med att jag köpte en ny skidjacka i år, visserligen ingen dyr goretex men kombinationen juniorsstorlek och halva reapriset gjorde att jag kom undan med några hundralappar - något som rymdes i min budget.

7 kommentarer:

  1. Anki, grattis!

    Min man argumenterar starkt för att istället för att betala av på billiga lån (CSN och nu bostadslån) placera pengar i aktiefonder, där cansen till at de växer är större. Vi gör så, och det blir en hel del pengar på det sättet som vi sparat ihop.

    Hur ser du på detta?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jätteintressant blogg! Den har blivit en av dem jag kollar dagligen nu och det är alltid kul när man ser ett nytt inlägg :)
    Jag undrar bara vad YNAB står för och vart det kommer ifrån?
    Med vänlig hälsning,
    Julia

    SvaraRadera
  3. Maria, jag tror att det är upp till vilken typ av person man är. För vissa passar det ena bra medan jag känner mer för att betala ner mina lån även om jag kanske skulle tjäna mer på att spara dem ett tag.

    Julia, YNAB är en förkortning för You need a budet som är ett budgetprogram. Jag har skrivit en del om hur jag använder det men du kan också titta direkt på ynab.com.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag måste säga att jag beundrar dig och inspireras av dig! Tack för din blogg!!!


    stor kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Här kommer ett tips angående dina resplaner. Vi gjorde som så att vi flög till Washington och spenderade 3 dagar där. Det fantastiska med Washington är att det är gratis att gå in på alla museum i princip så man får väldigt mycket upplevelser. Därefter tog vi tåget (väldigt smidigt) till New York. Där är tipset att boka tågresa i så fall så fort som möjligt. Priset stiger ju närmare avresa. Man får inga sittplatsbokningar, utan en biljett. Sen får man stå i kö för att komma ombord på tåget så lite först till kvarn. Var i tid med andra ord så sällskapet får sitta ihop. Sen hoppar man av tåget inne på Manhattan och kan börja sin New York-upplevelse för att sedan ta flyget hem från någon av flygplatserna där.

    SvaraRadera
  6. Hej Lene!

    Tack för tipsen om Washington & NYC! Det kan ju vara en bra idé, att vända på resan och börja i Washington.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin