fredag 9 maj 2014

Utvärdering av Ubigo



Mellan den 1 november 2013 och 30 april i år har jag deltagit i ett intressant resvaneprojekt. Jag bloggade lite om det i slutet av oktober och trodde nog att jag skulle skriva mer om det men det blev så snabbt en del av min vardag att jag knappt reflekterade över det.

Totalt har 70 hushåll har testat Ubigo, en tjänst där kunden har kunnat abonnera på skräddarsydda paket med tillgång till pool- och hyrbilar, kollektivtrafik, taxi, hyrcykel etc. Alla i hushållet har kunnat använda tjänsterna genom ett digitalt "klippkort", en sorts app i mobilen. Dessutom hade man tillgång till resegaranti, en bemannad kundtjänst och fick bonuspoäng för inbesparade koldioxidkilon som kan växlas in i varor och tjänster hos olika premieringspartners (biobiljetter, årskort på museer etc).
Jag valde att abonnera på främst kollektivtrafik och poolbil. Nu blev det inte att jag utnyttjade poolbilarna så mycket som jag hade trott då min son i vintras var tvungen att ta en längre paus från sina idrottsaktiviteter på grund av skador (man ska inte spela FIFA14 inomhus...). Annars använder jag främst poolbil för att ta mig till cuper och träningar.

Jag tycker att tjänsten har fungerat väldigt bra. Eftersom jag bara behövde köpa "klipp" för de dagar jag faktiskt använde mig av kollektivtrafiken blev det dessutom billigare än med månadskorts där man betalar för 30 dagar i taget. Eftersom jag var bilfri även innan projektet har det egentligen inte varit någon större omställning för mig. De som däremot valde att ställa av sin bil under tiden (projektet betalade garageplats) har förhoppningsvis insett att det går att sig rätt bra utan att äga en egen bil.

I onsdags var det avslutning och vi fick få höra hur det gått under testet. Chalmers som är en av samarbetsparterna berättade om vad utvärderingen gett hittills. Samtliga hushåll slutförde projektet och de flesta var mycket nöjda. Det som framför allt minskat är det spontana resandet, det där med att man tar bilen till affären eller åker och hämtar barnen hos någon kompis. Min bekant som också deltog i projektet (och som ställde av sin bil) tyckte att det var lite krångligt att hyra bil (framför att ta sig dit man hämtar ut hyrbilen) Hon upptäckte att det fungerade minst lika bra att ta tåget när hon skulle hem och hälsa på familjen, särskilt som om närmsta hyrbilsstation ändå låg vid centralen.

Untitled

Vi fick även titta på Visual Arenas stora storbildsskärm där Chalmers och företaget Tyréns visualiserade trafiken i Göteborg och t. ex effekterna av en tjänst som UbiGo. Det var intressant att se hur trafikflädet påverkades av att man exempelvis stängde av en viktigt genomfartsled, något som man bland annat kommer att behöva göra när man bygger stationerna för Västlänken.

Ubigoprojektet tar en paus under sommaren men kommer att återuppstå till hösten för att förhoppningsvis släppas till allmänheten någon gång under 2015. Låter det som något för dig kan du göra en intresseanmälan redan nu. Själv har jag återupplivat mitt Sunfleetabonnemang och köpt månadskort hos Västtrafik igen men hoppas att projektet snabbt kommer igång igen.

2 kommentarer:

  1. vi cyklar och åker spårvagn mycket,
    men vill ändå ha den där bilen

    SvaraRadera
  2. P.S.
    i sonens hyreslägenhet ingår obligatorisk garageplats!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin