fredag 2 maj 2014

Slutredovisning Snålmånaden

Nu är det dags, upp till bevis hur det gick med snålmånaden? Vad gäller inkomsten har jag utgått från en inkomst på 21500 netto vilket är den YNAB "buffer" jag förde över som "inkomst" den 1 april. Normalt ligger min verkliga nettoinkomst lite högre men jag brukar budgetera för en inkomst runt 22 000 för att ta höjd på eventuella VAB-dagar m.m. Eventuellt överskott har tidigare gått till att spara ihop till min YNAB buffer och nu kommer jag istället att använda överskottet till sommarens semester.



Inkomster och utgifterApril budgetUtfall
Inkomster 1, efter skatt2150021500
Försäkringskassan
768
Summa inkomster +2150022268
Hyra41014101
Mat15001015
Förbrukningsartiklar200111
Ränta & amortering bolån21802013
El4000
Mobilabonnemang500520
Bredband (inkl TV)318318
Återbetalning CSN13341334
Gemesamma barnkostnader15001500
Hemförsäkring + olycksfall150150
Fackföreningsavgift + akassa352352
Summa räkningar -1253511414
Välgörenhet200200
Äta ute800996
Transport & resor5000
Nöjen5001664
Kläder1000
Hälsa (tandläkare, medicin)10079
Presenter300349
Summa övriga utgifter -25003288
Målsparande semester & resor30003000
Extra amortering CSN666666
Extra amortering bolån 15001687
Jul 200200
Pension600600
Totalt sparande59666153
Kvar.4991413






>50%58.3051.26
>30%11.6314.77
>20%27.7527.63







97.679069767441993.65457158254




Min budget + utfallet och hur de förhåller sig till 50/30/20 modellen
Pengarna som blir över rullar över till kommande månader då jag har större utgifter i vissa kategorier. "Kvarpengarna" får öka på min YNAB buffer som nu kommer att uppgå till nästan 23000.

Det blev egentligen ingen supersnål månad. Mer pengar än budgeterat lades på uteätande och nöjen (framför allt långfredagsfesten och biljetten till konserten i juni. Däremot höll jag igen på mat och förbrukningsartiklar.
Det är svårt att säga om den här månaden var lik eller olika alla andra. En av grundprinciperna med YNAB är just "roll with the flow" - att man inte ska låsa in sig i en budget utan lämna utrymme (budgetera) för att  saker som händer eller tillfällen som ges. Men jag har ändå hållit nere på utgifterna vissa veckor för att ta höjd för exempelvis långfredagsfesten.

Det är heller inget speciellt som jag har längtat efter att köpa i maj, jag har inte direkt känt att jag har avstått någonting. Däremot planerar jag att köpa en del nödvändigheter som den årliga TBE-vaccinationen (10% rabatt om man som jag är med i Svensk turistförening).

Men snålmånad kan ändå liknas vid en diet, det är inget som håller i längden. Det blir lite sparorexi eller hur man nu ska uttrycka sig. Jag har funderat mycket på pengar och ekonomi (mina egna prioriteringar och andras) under månaden som gått och jag kommer att återkomma till ämnet redan kommande vecka då jag recencerar boken Getting a life. Jag har även vissa planer på att återuppliva "Your money or your life serien" som jag började med för några år sedan...

9 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Jag är väldigt intresserad av ekonomi, men i min umgängeskrets är det "fult" och något man inte pratar om - framförallt inte siffror. Men jag tycker det är synd för det är himla intressant! Och viktigt, jag tror att man kan lära sig mycket av varandra på det sättet!

    Vid årsskiftet började jag, efter att ha läst en recension hos dig, använda YNAB. Väldigt bra verktyg och tror att jag i snitt spenderar 2-5000 kr mindre per månad. (Ändå tyckte jag att jag hade koll tidigare!)

    Maten brukar vi lägga ca 3500 kr/mån för, två vuxna. Vi har då matlåda till jobb och jag upplever inte att vi äter superlyxig mat, men är medveten om att det borde gå att sänka matkostnaderna. Vi brukar försöka att handla på extrapris, men tycker ändå det är svårt att få ner de kostnaderna mer. Har du något tips?

    SvaraRadera
  2. Hej Cecilia, kul att du gillar YNAB!
    Kort sammanfattat bygger mina låga utgifter på vegetarisk mathållning, nästan inga halvfabrikat, bakar allt bröd, god planering, matlåda till jobbet och extrapriser. Men det kanske kan vara en idé att skriva ett nytt inlägg om det.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar! Halvfabrikat eller helfabrikat brukar vi heller inte äta (pga allergier) och bakar nästan alltid bröd själva, men tror att vi brister i planeringen som du säger. Vegetariskt var också ett bra tips! Har dock så dålig fantasi va gäller vegetarisk mat (kan ej äta quorn-produkter). Har du testat torkad sojafärs?

    Gärna ett inlägg om det! Hade varit kul även "Your money or your life" som du skrev om i inlägget.

    SvaraRadera
  4. Hej Ann-Christin
    Intressant med din budget, speciellt när jag själv inte använder 50/30/20-modellen. Om jag förstår rätt menar du att de övriga utgifterna motsvarar din wants-kategori (kläder, nöjen osv). I samma kategori har du ändå hälsa och transport, vilka jag ändå räknar till needs. Jag budgeterade med YNAB en månad. I början tyckte jag att det fungerade bra, men senare tappade jag bort mig och jag fick det aldrig att stämma trots att jag satt och verkligen försökte. Tycker du att programmet har fungerat bra för dig? Jag hade mest problem med att summorna på mina konton inte stämde med vad jag hade på banken.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Du har rätt i att hälsa och transport borde föras upp under needs - i alla fall de grundläggande. Jag tycker att YNAB fungerar riktigt bra men jag lär mig också något varje månad. T ex att jag inte flytta för mycket mellan olika kategorier. Jag är heller inte petnoga med att summorna ska stämma på kronan och öret. Jag brukar göra "manual adjustments" om det diffar för mycket. Jag märker framför allt att det diffar lättare om jag använder kontanter. Men det blir också diffar för att jag avrundar uppåt i det fall saker kostar, 74:75 etc Eventuella nackdelar övervägs allt positivt med YNAB måste jag ändå säga.

    SvaraRadera
  6. På något vis retar jag mig på hur du "skryter" med att du snålar!
    Min inkomst är bara hälften av din, jag har mycket högre hyra och måste ha bil (Norrland)
    Nöjen är lika med Noll
    Kläder likaså
    Mat måste jag ha, tyvärr
    Sparande finns inte utrymme för
    Hälsa, innan högkostnad går in dyrt.

    Vore intressant om du gjorde in budget som stämmer mer med en pensionärs vardag.

    SvaraRadera
  7. HejLena! Tråkigt att du uppfattar det som skryt men det vore fullständigt onödigt att göra en budget för andras förhållande än mitt eget som ensamstående, utan bil, med två barn och boende i Västra Sverige. Det fanns andra som deltog i snålmånaden vars budget kanske mer överrensstämmer med dina förhållanden, det finns ex en studerande. Eller varför inte blogga om hur man kan delta i snålmånaden på dina villkor - vilka val du skulle göra.

    SvaraRadera
  8. när barnen var små förde jag budget, därför klarade vi oss, trots att inkomsterna inte så stora.

    SvaraRadera
  9. Hannele, budgeten är min räddning med. Pengarna räcker mycket längre. Imorgon kommer jag att lägga upp en budgetutmaning som bland annat riktar sig till läsare som Lena ovan. Det ska bli spännande att se om jag får några svar.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin