tisdag 13 maj 2014

Gästbudget: Familj med delad ekonomi

Everest/Chomolungma and Nuptse

Bild:Andrew Purdam


Här kommer ett inlägg och en budget från signaturen MittEgetEverest som har tagit sig ur Lyxfällan.

Hej!
Jag är en 40-årig kvinna som lever med man och två guldklumpar (6 och 8 år) i en villaförort till Malmö. Jag och min man har valt att ha delad ekonomi, eftersom han är "shopoholic". Vi har haft ett par turbulenta år med massor av pengar och massor av shoping och absolut ingen koll på något. Hjulen har  snurrat fortare och fortare och med mer stress kommer fler ogenomtänkta beslut och genvägar, som oftast blir dyrköpta läxor. Förra våren var jag djupt deprimerad till följd av allt det här och det gick så långt att jag började gömma räkningar och påminnelsebrev för att jag orkade inte diskutera pengar med min man.
Det slutade med ett brev från kronofogden för en liten skitskuld på 180:-. Botten var absolut nådd!
 Min väg ut ur depressionen kom via löpningen. Jag har nött skosulor i mil efter mil och mitt sällskap har ofta varit olika podcasters. Under sensommaren började jag lyssna på Blondinbella och Pingis Hadenius, som jag inte direkt har haft någon relation till tidigare (är absolut ingen fashionista). Senare Sparpodden. Började kolla gamla Lyxfällanprogram. Lånade böcker på biblioteket. Hittade Bloggar.
Jag känner mig stärkt av att ha varit nere för räkning men rest mig igen.
Min man är fortfarande "shopoholic". Han tjänar som tur är mycket pengar och handlar aldrig på kredit, men kan spontanshoppa allt från racercyklar till elekroniska sparkcyklar till ungarna... Tidigare gav jag gärna honom skulden för att hans beteende spillde över på mig och det vara därför jag aldrig hade några pengar. Idag har jag lärt mig att ta ansvar för min egen ekonomi och slutat att skylla ifrån mig. Numera för vi över lika mycket på ett gemensamt konto till alla räkningar och har gjort fördelningen att jag betalar för all mat och vardagssaker och han betalar för semester och lyx. Gnällkoftan är kastad!!

Budget
Så här fördelar jag mina inkomster på 20.500:-


Gemensamt konto 7.500:-
(huslån, billån, värme, sopor, försäkringar, studielån, telefoner, bredband mm.)
Mat 3.000:-
(jag betalar all mat, maken betalar all semester)
Transport 1.500:-
Jobbet 700:-
(gemensam kassa för måltider, lotto och tv-avgift - skulle i princip kunna undvaras, men skulle förmodligen bli utfryst...)
Övrigt 2500:-
(kläder, presenter, övrigt till huset och trädgården, spotify, HBO)
Pensionsspar 300:-
Sparande övrigt 5.000:-

Tack alla ni Bloggare som inspirerar mig i vardagen! Följer många av er...

Mvh MittEgetEverest

Spontant tycker jag att det är bra att familjen har hittat ett sätt som fungerar för dem när det gäller att dela upp ekonomin. Något som är vanligt är att kvinnor betalar för maten medan männen köper kapitalvarorna och står på bilen vilket blir problematiskt vid separationer. Här har man valt att stå för två olika sorters löpande kostnader och delar på övrigt.

6 kommentarer:

  1. Kudos till alla som tar sig ur osunda ekonomiska beteenden! Reagerar på en sak: Om maken tjänar "mycket pengar" och skribenten 20 500 verkar det orättvist att lägga lika mycket till räkningarna i det gemensamma kontot. Efter bärkraft vore bättre, annars uppmuntras ju mannen direkt att egoshoppa för de pengar han "har över". Det gäller förstås även i förhållanden där båda två har ungefär samma inställning till shopping.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant att höra att man kan ta sig ur 'lyxfällan' på egenhand och faktistk styra om sitt liv. Jag har haft sådan tur att jag och min fru har en gemensam syn på ekonomi och att vi har 'växt' tillsammans in i den ekonomiskasyn som vi har idag. Det är inte alla som har gemensam syn och jag tycker att detta låter som en bra lösning att dela på ekonomin så att båda är nöjda. En liten fråga dock, tror du att det finns någon risk att ni växer ifrån varandra när du har kommit längre i din ekonomiska uppryckning och din man fortsätter som han gjort tidigare? Kanske inte är något problem eller också kanske han kommer efter när han ser hur bra du jobbar?!

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Christin, kul att du tog in min budget!

    Cruella: Jag har själv valt ett (relativt) låglönejobb med små möjligheter till befordran för att jag har prioriterat den tidsmässiga frihet jag har fått istället. Min man har gjort prioriteringen att vara egen företagare och därmed tjäna mycket pengar och ha obefintlig fritid. Jag tror inte på millimeterrättvisa, även om jag tycker att du har en poäng i att dela gemensamma utgifter efter inkomst. Med den här fördelningen får vi båda det vi vill ha utan alltför mycket tjafs och bråk.

    Frivid42: läser er blogg frekvent... Sannolikheten för att vi ska separera har minskat radikalt efter mitt ekonomiska tillfrisknande. Givetvis finns det en risk att vi växer ifrån varandra, men jag känner ju min man och tror att oddsen för att han ska hänga på är större. Det kommer att ta tid, men som sagt :-Du kan leda en åsna till brunnen...

    Ibland blir det lite tokigt förstås. Jag hade lagt ner massor av tid på att förklara för barnen vikten av att lägga var tionde veckopengskrona i sparbössan med lås på. Gjort upp ett schema med vad de skulle göra för att få sina pengar. Förhandlat om lördagsgodis och antalet appar som fick laddas ner. Så kommer Pappa hem med varsin iPad till dem...

    Ner till BaseCamp igen...
    Spara Smart därute!!
    MittEgetEverest




    SvaraRadera
  4. Anledningen till att jag undrar var att vi på min mans förslag (han är anställd och tjänar dubbelt så mycket som jag i dag men ska ge sig på ett något riskfyllt projekt;) ska dela vår ekonomi i höst när vi kommer tillbaka från utlandstjänstgöring. Då var det självklart att betala sin del av de fasta utgifterna efter bärkraft - tjänar jag hälften av min mans lön betalar han det dubbla ifråga om fasta kostnader (utom bolånet där vi tagit lika mycket var.)

    Kanske din man ska sätta in en del av sina extrapengar som han slipper betala till hushållet i en bra pensionsförsäkring till dig? Det kan vara ett bra sätt att jämna ut inkomstklyftor inom familjen.

    SvaraRadera
  5. skild ekonomi är säkert bra i många fall, fast vi har klarat av att ha gemensamt (bolånet är gemensamt, men han betalar räntorna för mest fördelaktigt att han kan dra av räntorna)

    SvaraRadera
  6. Jätteroligt att läsa om hur ni lyckats med detta. Lycka till på er framtida resa!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin