onsdag 7 maj 2014

Bokonsdag: getting a life


"I've learned to seek my happiness in limiting my desires rather than by attempting to satisfy them." John Stuart Mill

Till att börja med tänkte jag bara återkoppla till gårdagens inlägg om budget som har fått ett enormt gensvar. Det har blivit många kommentarer och mail och alla är positiva :-) Jag har fått in en del mail med gästbudgetar som jag kommer att lägga upp framöver. I dagens bokrecension får man också en intressant insyn i hur olika personer prioriterar när det gäller ekonomi

Boken "Getting a life" är skriven av av Jacqueline Blix och David Heitmiller och beskriver hur deras liv förändrades efter att ha läst och arbetat igenom boken Your money or you life av Vicki Robin och Joe Dominguez. YMOYL som titeln ofta förkortas är en sorts handbok för hur man systematiskt minskar sitt beroende av lönearbete med målet att leva ett liv där man själv kan bestämma.

När paret Blix och Heitmiller träffades levde de ett klassiskt yuppieliv men någonstans på vägen började de ifrågasätta det sk. "goda livet" som de levde och bestämde sig för att steg för steg förändra sina liv. De insåg bland annat att levnadsstandard och livskvalitet är två helt olika saker och att den klassiska amerikanska drömmen i själva verket kan vara en mardröm.
Sedan 1991 har de följt programmet som beskrivs i boken Your money or your life (YMOYL) vilket steg för steg ledde fram till en helt ny tillvaro, där ord som tillräckligt och nog blev viktigare än mer/bättre/snabbare/lyxigare.
I samråd med Vicki Robin och Joe Dominguez, personerna bakom YMOYL bestämde Blix och Heitmiller sig för att skriva en handledning/uppföljare till programmet som varit så viktigt för dem.
Getting a life kom ut 1997 och är på sätt och vis både en fristående uppföljare, en introduktion och en handledning till YMOYL.

Heitmiller och Blix skriver både om sina egna upplevelser men även om andras utifrån de nio stegen i YMOYL. Det är intressant att följa olika individers resa mot ekonomiskt oberoende för alla har olika bakgrunder och synpunkter på programmet och drar följaktligen olika slutsatser av de olika stegen.

I det första kapitlet får man läsa om hur Heitmiller och Blix hamnade i "lyxfällan", deras familjebakgrunder och vad som format deras syn på pengar och ekonomi. Mest intressant var att läsa om David som växte upp under mycket enkla förhållanden och som även som vuxen levde ett sparsamt men tillfredställande liv men som ballade ur helt när hans dåvarande fru oväntat gick bort. Han bestämde sig för minsann leva sitt liv till fullo och till varje pris och YOLO (you only live once) som livsmotto.

Jag tycker att den här boken är väldigt läsvärd av flera orsaker. Dels är det intressant att följa hur en person förändrar sitt liv, både anledningarna bakom, hur det genomför förändringarna och vad resultatet blir. 
Boken är också en bra introduktion till YMOYL, framför allt kapitel 5 som innehåller en detaljerad beskrivning av de olika stegen. Även kapitel fyra som beskriver hur man kan arbeta med programmet (om mn t. ex vill arbeta igenom stegen själv, som par eller i grupp) är en bra påminnelse om att allas förutsättningar ser olika ut. Alla har också olika ekonomiska bakgrunder, bagage som påverkar hur man resonerar kring och förhåller sig till ekonomi. Detta är något som kan leda till bråk i relationer så det är bra att vara medveten om detta.
 
För den som kanske inte är redo att ta steget fullt ut att arbeta igenom YMOYLmen ändå är intresserad av artt förändra sitt liv så är kapitel 9 väldigt praktiskt inriktiktat med många tips om hur man kan leva ett enklare (och i många fall billigare) liv. Det handlar om allt ifrån mat till försäkringar, tranporter och boende. Man kan även hämta inspiration av kapitel 10 som ingående beskriver hur Heitmiller och Blix (samt några av intervjupersonerna) lever idag, deras dagsscheman och vad de gör på fritiden .
Om man funderar på arbeta enligt stegen i  YMOYL kan man i epilogen (kap 12) läsa om hur både Blix och Heitmiller men även de ursprungliga författarna till YMOYL och de som intervjuats i Getting a life, lever idag. Av intervjupersonerna har några uppnått ett sorts ekonomiskt oberoende medan andra fortfarande strävar mot "FI". Flera erkänner t. ex att det inte alltid är lätt att leva "mot strömmen". Några har en konkret tidsplan och räknar med att det tar 5-10 år innan de uppnår ekonomiskt oberoende.

Själv började jag läsa och arbeta med YMOYL 2007 men tröttnade någonstans på vägen. Efter att ha läst "Getting a life" börjar jag dock bli sugen på att återuppta YMOYL igen. I Getting a life trycker författarna på att begreppet FI inte bara står för financial independance utan även financial intelligence och financial integrity. Jag tycker själv att jag har kommit rätt lång på vägen mot financial intelligence och financial integrity även om jag är långt ifrån financial independance. Men att vara ekonomiskt oberoende (om man avser att inte behöva lönearbeta) är heller inte ett mål för mig just nu. Mitt mål är mer att vara oberoende  på det sättet att vara skuldfri för att ha en större frihet i vad jag vill göra rent allmänt. Vilken betydelse man än lägger i begreppet ekonomiskt oberoende så finns det mycket att hämta i den här boken.



3 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt intressant bok! Ska se om jag kan hitta både denna och YMOYL, låter som de kan ge några bra insikter.
    Just nu läser jag "Vägen till ekonomisk frihet" av Bodo Schäfer. Rekommenderas om du inte redan läst den!

    SvaraRadera
  2. Tycker också att boken är intressant att läsa, just för att den är rik på exempel på hur processen har förändrat människors liv. Framförallt hur man tänker kring ekonomi. Jag gillade också deras resonemang kring begreppet FI. Både Getting a life och Your Money or Your Life är böcker som jag brukar bläddra i regelbundet.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av böckerna, eller någon liknande. Jag känner mig ganska ekonomiskt medveten men blir nyfiken på vad som skulle krävas för att kunna sluta lönearbeta om 10 år. Undrar om det är möjligt?? Det känns inte helt omöjligt eftersom barnen flyttat hemifrån då.
    Jag har hittat många intressanta bloggar om ämnet utifrån de som kommenterar din blogg. Jag ska läsa och fundera mer på detta.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin