torsdag 24 april 2014

Utomhuspremiär

8-tallet Amager naturcenter med 8-tallet i bakgrunden

På påskdagen var det dags för ett födelsedagsfirande i det fria med efterföljande camping vilket innebar utomhuspremiär. Vi sov i vindskydd och jag måste erkänna att jag frös en smula trots underställ och mössa. Om ett par veckor är det dags att följa med barnen på scoutläger och tills dess tror jag att jag kommer att investera i någon form av sovsäcksfleece.

Danmark har inte allemansrätt på samma sätt som i Sverige men på "offentligt ejede naturarealer" får man övernatta utan tält (sovsäck, hängmatta, liggunderlag etc går bra) och i Naturstyrelsens skogar finns det ofta möjlighet till sk fri teltning .  På Naturstyrelsens arealer kan det också finnas olika typer av vindskydd eller enkla tältplatser och vissa av lägerplatserna går även att boka (vilket vi hade gjort).

Till Naturcenter Amager kommer du enkelt med metro (Vestamager), bil eller cykel. Väl på plats kan man fika (det finns café om man inte har matsäck med), hyra cyklar och campingutrustning eller bara grilla korv. Stället har flera lekplatser och mycket kul för barnen! Det är ett perfekt utflyktsmål för den som bor i Skåne eller har vägarna förbi Köpenhamn (ca 10 min promenad från Field's). Stället är dessutom öppet året om.

4 kommentarer:

  1. jag tipsar om sommarens bästa dryck: sima

    SvaraRadera
  2. Ja, jag såg det men jag är inte jätteförtjust i det. Men jag har i alla fall provat!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag såg det men jag är inte jätteförtjust i det. Men jag har i alla fall provat!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin