onsdag 5 februari 2014

Bokonsdag: Uppkopplad eller avkopplad


"Den digitala revolutionen är över. Vi befinner oss nu i en digilog värld, där en del lever mer digitalt än analogt. I snitt tillbringar vi dagligen 17 minuter med våra barn medan genomsnittstiden för Facebook är 75 minuter om dagen. "
Idag blir det en recension av boken Uppkopplad eller avkopplad, om konsten att verka i en uppkopplad värld, som jag hittade på bibliotekets nyhylla. Den behandlar delvis samma ämnen som boken Alltid nåbar - aldrig i fred som jag recenserat tidigare och Nedkopplad som Karin gästbloggat om.

Boken resonerar kring vad den ständiga uppkopplingen får för konsekvenser i vardagen. Vi har skapat en samhälls­kultur som går ut på att alltid vara uppkopplade och nåbara för omvärlden, en kultur där de flesta verkar lida av tidsbrist. Centrala begrepp i boken är digilog (där den analoga och digitala världen flyter samman) och härvaro (att leva i medveten närvaro - att vara till hundra procent mentalt närvarande där man fysiskt befinner dig för tillfället). Författare utgår mycket från sina egna upplevelser av att ha varit så uppslukad av sin mobiltelefon att han paradoxalt nog till viss del tappade kontakten med som som faktiskt var viktigast för hans företag nämligen de verkliga kunderna.
Han tar upp hur vår hjärna (som inte utvecklats nämnvärt de senaste tusen åren) påverkas av dagens teknik och spekulerar i hur det kan påverka både dagens generation och kommande - exempelvis vad det gäller anknytning mellan barn och föräldrar.
I slutet av boken finns mindfullnessövningar och metoder för den som vill reflektera och bli mer härvarande i livet.

Jag har skrivit en hel del genom åren om mediafasta, elektronisk paus etc. Det är ett intressant och relevant område. Jag känner igen mig i mycket av det som Micke tar upp i boken. Jag erkänner exempelvis villigt att jag har en tendens att försöka multitaska och det är något jag ska försöka jobba bort framöver. När jag ser bilderna i boken blir jag också glad över att jag inte hade någon smartphone när mina barn var små.

Överlag gillade jag boken även om den är ganska ytlig. Dessutom är den snyggt formgiven och lätt att läsa. För den som vill gräva djupare i ämnet finns det inspiration i form av litteratur på slutet och en hel del hänvisningar till olika forskningsstudier i boken.


Jag kom att tänka på den här kortfilmen när jag läste boken.


Om författaren
Micke Darmell kallar sig själv mötesevangelist och inledde sin karriär inom vården i början av 1980-talet. Han driver företaget gr8 meetings som sysslar med att lära företag och organisationer att skapa effektivare möten genom att frigöra tid och skapa rutiner. Han är även en efterfrågad föreläsare som ofta talar om "den ständiga uppkopplingen".

4 kommentarer:

  1. jag såg ett program om modern compact living;
    vi behöver typ bara en säng och iPad...

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara ett tråkigt liv :-) Ipad är bra men kan inte ersätta allt.

    SvaraRadera
  3. iPad, smartphone, dator... ungefär samma funktion

    SvaraRadera
  4. iPad, smartphone, dator, ungefär samma funktion; man kan läsa tidningar, böcker, se film,tv, fota, kommunicera, mycket får plats i "fickan" och med så liten bostad har man råd att äta ute :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin