söndag 1 december 2013

Välkommen första advent

Efter att ha struntat i Black Friday, stannat hemma på Köpfria dagen och överlevt sockerkoman efter dotterns pysselkalas där vi dekorerade muffins med smörkräm och drivor av strössel, känns det skönt att få hälsa advent välkommen med tända ljus och en kopp te. Adventsstjärnan lyser i fönstret och vi har en adventskalender i tyg framme. I övrigt lyser julpyntet med sin frånvaro eftersom vi brukar vänta tills Lillasysters födelsedag innan vi julpyntar. De julsaker som fick följa med i flytten tas fram först veckan i jul.

För någon vecka sedan utlovade jag en sorts adventskalender och idag är det dags för första luckan. Idag lottar jag ut mitt exemplar av boken "Ett rikt liv", skriven av Lars Andrén och Erika Brokvist



Hur lever man ett rikt liv? Det handlar ju inte bara om ekonomi. Vi vill ju ha ett liv som ger mersmak. Med njutning, glädje och innerlighet.
Ett rikt liv är en bok som fokuserar på njutning som går utanför oss själva. En njutning av att inte bara ha det bra själva utan även att vara rädda om vår fantastiska värld, dess klimat och vår miljö.
Boken  består av ett antal fristående, fyndiga och ibland humoristiska texter om hur vi kan leva njutfyllt och i harmoni med naturen. Den ska inte sträckläsas utan man ska läsa lite då och då och fundera på vad som är ett rikt liv för en själv. För att delta i utlottningen vill jag ha en kommentar med ditt bästa tips för att undvika julstressen! Kanske ett tips om man bäst njuter av december utan att dras med i julklappshysterin eller din bästa jullåt? Deadline är midnatt på fredag den 6/12 och vinnaren presenteras på bloggen lördag den 7/12.

Lycka till! Jag ser fram emot bra tips!

17 kommentarer:

  1. Jag håller fortfarande på att utarbeta en strategi för att få en "lagom" julmånad där jag får in alla de mysiga och roliga aktiviterna utan att det blir stressigt. Jag tror att jag helt enkelt ska lista de aktiviteter som jag absolut vill göra, och sedan stryka allt annat.

    Tills vidare tänkte jag dela med mig av det som minskat min stress mest hittills - att beställa alla julklappar på nätet. Är ju så enkelt att det kanske nästan inte borde räknas som ett tips, men att undvika butiksmiljöerna under december är himla mycket värt tycker jag. Det finns få saker som är så stressande för mig som julruschen. Jag försöker dessutom oftast att göra det här innan decembers början, så att jag helt kan släppa julklappstänkandet och bara ägna mig åt julmyset när december börjar. Att ändra mina inköp på det här sättet har jag gjort att jag lägger ner otroligt mycket mindre tid på julklapparna och det känns väldigt bra.

    SvaraRadera
  2. Att strunta i något "måste" och helt enkelt göra det som känns bra och meningsfullt. Lite jobbigt ibland att bryta traditioner, men det burkar i slutändan bli väldigt skönt.

    SvaraRadera
  3. Inga tips passar ju för alla, men ibland handlar det mycket om att tänka utanför ramarna. Många vill ha så lång sammanhängande ledighet som möjligt, och det är inte konstigt om man har små barn eller barn i skolåldern. Men , och här kommer tipset, om det fungerar så är det värt att ta ledigt några dagar FÖRE jul för att hinna varva ned och riktigt känna in julstämningen och göra det man inte vill vara utan. Den som jobbar i mellandagarna blir dessutom hjälte på jobbet. Inget tips för alla, men för några!

    Att försöka få med åtminstone alla vuxna på tåget om nej till julklappar eller arrangera något slags julklappsbyte, t ex en kedja där alla får EN given person att handla till för en fastställd summa, är ett annat stående tips för både plånbok och partiell sinnesfrid.

    Mer radikalt för ett senare skede i livet är förstås att frivilligarbeta på något soppkök eller liknande som ordnar jul för ensamma själar av olika slag. Julstämning och skön känsla av julens budskap, allt i ett. Återigen, inget som passar för alla, men för fler än som tänker på det:)

    SvaraRadera
  4. I början av året gör jag en lista med alla personer jag skall köpa julklappar till. Sedan fyller jag under året på listan med både presentidéer och redan köpta klappar. Det är en skön känsla när jag redan i november kan bocka av flera personer som klara. De som ännu behöver klappar har dessutom ofta en mängd förslag på vad det kan tänkas vara och då är det ju mycket enklare.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att ett bra tips är att skapa sin egen jul, och att tänka på det varje år! Många hänger kvar i traditioner som kanske inte längre passar utifrån hur man lever nu. Ibland kanske ett sätt att fira jul passar ena året men inte det andra. Ha en fin december! Kram!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Så kul att läsa allas kommentarer och tips!
    Mina egna tips för att minska stressen till jul...

    ... på jobb är att redan i början av december planera upp vad jag behöver ha gjort inför jul och sedan bryta ner arbetsuppgifterna i att-göra-listor för varje vecka. På denna listan bestämmer jag sedan vad jag ska hinna med varje dag. Arbetsuppgifterna görs med fokus. När jag är på jobb är det bara jobbtankar som gäller (och när jag är ledig, inga jobbtankar. Jag är ju inte på jobb och kan inte göra något ändå) – och inte för mycket tid i fikarummet. Det låter kanske för enkelt, men funkar väldigt bra mot min stress i alla fall!

    … med julklappar är att tidigt planera vad jag ska ge var och en. Ofta brukar jag handla presenter när jag hittar passande saker under året (till och med mitt i sommaren!), så det är inte så många kvar att köpa när det närmar sig jul. Handla på internet är också en bra, tidsbesparande grej. Ekonomiskt med eftersom det ofta blir billigare och man blir mindre frestad att köpa annat.

    … vem ska man ge till och för hur mycket? Detta tycker jag själv är det absolut svåraste, speciellt om man firar många. Jag brukar välja att bara ge till den närmsta familjen och möjligtvis någon mindre present till nära släktingar som vi firar med. Man kan tänka sig att man ger present per par istället, går ihop och köper något eller har julklappslek, dvs. alla tar med sig en present för en summa man på förväg kommer överens om och sedan spelar man ett spel/har en lek och på så sätt byter dem med varandra.

    … allmänt mot-jul-stress-tips: att baka och göra julgodis tillsammans med barnen/vännerna/familjen, att ha eget hemma-spa med ansiksmask och fotbad, läsa bra böcker och dricka varm choklad eller thé.

    Själv försöker jag finna någon minut varje dag att ta det lugnt och njuta av julen. Min favoritstund är att sitta med en kopp thé i handen och lukta på julgranen och ljus tända runt omkring! :)

    SvaraRadera
  8. Hej
    Mitt bästa tips är helt enkelt att inte köpa julklappar alls. Då behövs det inte stressas med den saken. Mat ska ändå lagas och de lediga dagarna utnyttas till familjespel, bokläsning (låna på bibblan) och motionera gratis i naturen.

    Hälsningar
    Cissan

    SvaraRadera
  9. Planera och skriv in i kalendern det som man vill hinna före jul. I min kalender har jag exempelvis bokat in en dag när jag vill baka pepparkakor och lussekatter. Eftersom jag jobbar julafton så har jag även bokat in den 23:e när jag ska tillaga vissa rätter till det vegetariska julbordet. Planerar jag in det jag vill göra i kalendern så får jag också en bra överblick så det inte blir för mycket utan jämnt fördelat över månaden. Däremellan ska jag försöka njuta lite och inte stressa upp mig över alla "måsten" och läsa En julsaga av Charles Dickens medan jag mumsar pepparkakor. God Jul!

    SvaraRadera
  10. Tänk efter vad som är viktigt för just dig, eller för er familj, och gör de saker som ni tycker är viktiga. Jag värdesätter själv tid tillsammans med familj och vänner och stressar inte upp mig om jag inte hann städa allt jag hade tänkt. Huvudsaken att jag slipper stressa, kanske sätta mig med en bok eller ta en promenad mitt på dagen/ Miah

    SvaraRadera
  11. Vi har små barn, och som jag ser det han värdesätter mest att vara tillsammans. Jag bestämde mig att lära från dagisbarn. De kan konsten att leva enkelt och vara i nuet. Jag försöker laga enkel mat även vid jul, jag brukar ha en månad innan jul då jag försöker leva av frysen och förrådet,använda alltså det som redan finns, inte köpa något förutom mjölk och ost och ägg i princip. Klappar får bara barnen, vi vuxna får bara någon obetydligt, och sparar pengarna för en resa nästa år.
    Anita

    SvaraRadera
  12. För det första så handlar jag julklappar över nästan hela året. Jag försöker köpa så många julklappar som möjligt begagnade och då kan man inte gå ut dagen före julafton och handla.
    För det andra med tända stearinljus syns inte dammet lika mycket som med lampor. Sen är det mycket mysigare och sparar ström också.
    För det tredje gör jag lite saker varje dag för att slippa göra allt dagarna före jul.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det är intressant hur vi ofta lyckas trissa upp våra egna förväntningar på de bästa stunderna i livet så att de istället blir de sämsta... Min bästa tanke är att strunta i alla andras säkert välmenande tips och idéer och rikta blicken inåt. Som duktig flicka blir jag skitstressad av att läsa även dessa fina råd här ovan, man ska inte stressa, man ska vara mycket tillsammans, man ska inte hetsa upp sig över planeringen, man ska ha en dag-för-dag-planering, man får inte rusa ut och köpa julklappar i sista minuten utan det ska vara klart redan på semestern... Skit i vad alla andra säger helt enkelt, gör det som gör dig glad! Även i den mer alternativa diskursen finns det krav och måsten. Strunta i dom också.

    Och så tänker jag på det där du skrev om att barn gillar pålitliga familjetraditioner. Som vuxen tänker jag med nostalgins förskönande glasögon tillbaka på 23-december-irritationen när pappa alltid skulle ut och köpa de sista julklapparna och aldrig kom tillbaka i tid så att vi alltid fick börja klä granen alldeles för sent och mamma som är kvällstrött :-) Så har det alltid varit och så ska det vara i min familj!

    SvaraRadera
  14. Mitt bästa tips för att undvika julstressen är att släppa sina höga förväntningar och ta stunden som den kommer. Om någonting går fel kan man tänka "vad är det meningen att jag ska lära mig av det här? – är det meningen att jag ska lära mig hantera den här situationen?" eller liknande tankar. Dessutom hjälper det att ha en bra attityd och vara snäll både mot sig själv och andra. Om man vet att någonting kanske blir problematiskt, till exempel om man är vegan och vet att det kommer att vara svårt för någon att acceptera att man inte äter julskinka kan det kanske vara en bra idé att diskutera saken på förhand och komma överens om vem som gör vilka maträtter så att ingen behöver känna att den är tvungen att laga femtio maträtter som ändå inte duger.

    SvaraRadera
  15. Om julklappar stressar; köp inte till vuxna. Köper vi ändå inte oftast det vi vill ha själva? Och en annan idé är att köpa julklappar till barn som kan användas av båda syskonen, t ex färger, pyssel eller annat (och komplettera med enskilda). Detta kan man också göra till vuxna, par, familjer eller hushåll!

    SvaraRadera
  16. Be att alla som skall umgås under julhelgen att själva bidra med något till mat och umgånge. Nya traditioner där alla kan ge idéer och bidra med något.

    SvaraRadera
  17. Ledordet för en lyckad jul är förnöjsamhet! Sno en gran i skogen. Sätt upp max två julstjärnor och en ljusslinga så är pysslet klart. Barn under 12 kan eventuellt få en julklapp eller två. Barn mellan 12 och 18 får några aktier i valfritt klassiskt verkstadsbolag. Vuxna över 18 får absolut inga julklappar. Sen är det knytkalas som gäller: alla tar med sig en jul-tapas och valfri dryck. God jul!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin