måndag 23 december 2013

Ätbara julklappar i sista minuten



Bild:  Slånbär,  AnnaKika

Har du fortfarande inte fixat alla julklappar? Satsa på ätbart och drickbart! Har du tid och energi kan jag tipsa om apelsinmarmeladen jag gjorde för ett tag sedan, recept hittar du här. I helgen gjorde jag även hallonchokladmarmelad och förberedde slånbärssnaps.  Hallonchokladmarmeladen var enkel att göra och smakade riktigt gott. Receptet hittade jag på nätet. Det finns lite olika varianter men mitt recept kommer från Allt om mat. Jag halverade det och fick 2,5 burkar. 2 ger jag bort och den halva behåller jag själv!

Ingredienser
1 st citron
900 g hallon
5 dl strösocker
200 g choklad, (70 %)

Tillagning
1. Pressa citronen.
Rensa 
hallonen.
2. Blanda citronsaft, hallon och socker i en kastrull, koka 10 min (obs – det ska inte stormkoka, 
då kan marmeladen brännas).
Rör flera gånger och skumma.
3. Bryt chokladen i mindre bitar
4. Ta kastrullen från plattan 
och rör ner chokladen, som 
ska smälta och blanda sig med hallonen.
5. Häll upp på varma burkar och sätt genast på lock. Låt svalna och ställ kallt

Burkarna steriliserade jag i ugnen (100 grader i ca 15 min)

Slånbärssnaps
Slånbärssnaps gör man enkelt med 1 dl slånbär (de ska ha varit frusna) och någon neutral sprit. ca 70 cl. Jag köpte en flaska renat på Systembolaget.  Om man som jag är ute i sista minuten häller man i bären och sprit i valfri fin flaska och skickar med en beskrivning. Är man tidigare ute så gör man enligt följande:

  1. Låt slånbärsessensen stå och dra en vecka men gärna längre. Vänd då och då på flaskan
  2. Sila bort slånbären och häll tillbaka spriten i flaskan..
  3. Smaka av med socker, ca  1 tsk socker till en flaska på 70 cl. 


3 kommentarer:

  1. Bra tips och tack för en väldigt bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Här blir det också några ätbara julklappar. Det blir hembakat knäckebröd och chokladgodis. Apelsinmarmelad var ett bra tips. Det tar jag med mig till ett annat år.

    SvaraRadera
  3. Slånbärslikör blir väldigt julröd :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin