torsdag 21 november 2013

Är en tidsbudget en lösning?

2011-09-17 12.28.15

Favoritkafé i Helsingfors!

Jag gör en tidsbudget med vänner, studier och aktivism. Jag tror att det är bra att tänka igenom vad en vill och sen sträva efter det. Det är viktigt att leva sitt liv som en vill och inte som andra har styrt. 

Jag läste en intressant artikel i fria tidningen. Där intervjuades några aktivister om hur de undviker att bränna ut sig. För det är lätt att bränna ut sig även om  - eller särskilt då man jobbar eller engagerar sig i något som man tycker är superkul.
Själv har jag redan börjat fundera över våren - vad jag måste ge avkall på för att fördela min tid och energi på ett vettigt sätt. Det är så mycket som lockar - roliga kurser, föreläsningar, föreningsengagemang - som ska kombineras med heltidsjobb och familjeliv. Som alltid har jag svårt att begränsa mig! Och det finns filmer jag vill se och en ständigt växande lista på böcker som jag vill läsa.

Ställtid är en annan sak som är viktig att tänka på - att planera in luckor för att ställa om från en aktivitet till en annan. Jag använder min busspendling som ställtid mellan jobbet och hemmet. På bussen läser jag skönlitteratur eller lyssnar på musik. Men ofta sitter jag bara och tittar ut genom fönstret, ett bra sätt att rensa huvudet!

”Utbrändhet orsakas av att leva ett liv i konflikt med dina värderingar och behov.”
Den amerikanska produktivitetsaktivisten Hilary Rettig har skrivit en bok som heter Lifelong activist - How to change the world and not lose yourself. Hon hävdar att man bränner ut sig om man inte utgår från sina värderingar och behov. Jag tror inte att det är den enda förklaringen men det hindrar int eatt hon har skrivit en intressant bok riktad till människor som brinner för olika typer av frågor.Här kan man få tips om skapar tid för att vara aktiv, hur man behåller sin glöd och
Hon har gjort boken fritt tillgänglig här! Det finns även en bearbetad och tolkad svensk översättning här. Här är några tänkvärda tips!
  
Manage Your Mission: so you can determine your authentic path and not act out of guilt, shame or obligation
Manage Your Time: so you can create a schedule that allows you to live your mission, and to achieve the most within that mission
Manage Your Fears: so you can follow the schedule without succumbing to procrastination, perfectionism or blocks
Manage Your Relationship With Self: so you can be the strongest, most empowered, and most joyful person you can be. (And why that goal is fundamentally progressive.)
Manage Your Relationship With Others: so you can leverage your energy, time, skills and other resources with those of others.

Men det hjälper ju inte att läsa dessa kloka tankar om man inte omsätter dem i praktiken heller. Samtidigt vill jag inte vara utan den energi som ett stor engagemang ger. I helgen ska jag till exempel åka till Helsingfors där jag ska vara med och dra igång en internationell biblioteksorganisation. Det är ett engagemang som hamnar mellan jobb och fritid, det är frågor som rör min yrkesroll men jag har dessutom förmånen att få engagera mig tillsammans med mina vänner från cycling for libraries. Dessutom hoppas jag få intervjua en intressant författare och bloggare som engagerar sig i frågor om mat och kemikalier. Och så får jag åka tillbaka till Helsingfors som är en av mina favoritstäder!

Mer
Lärarnas riksförbund har gjort ett specialnummer om tidsbudget, matnyttig läsning även för andra yrkeskategorier

2 kommentarer:

  1. Detta låter ju mycket spännande. Ny läsning. :)

    SvaraRadera
  2. Intressant, jag känner också att ställtid på buss funkar fint. Om jag kör bil blir jag mycket mer stressad så buss är underbart (bäst är förstås cykel).

    Angående utbrändhet så tror jag att man kan hålla på med mycket om man inte bär alltihop och börjar ta på sig och försöker ordna med en massa andra människors problem (som de ska ordna med själva)... Att man inte är ensam utan flera i det man engagerar sig i. Och så lagom dos av återhämtning förstås. Sen är man ju olika, jag får energi av att träffa folk, Mannen blir drenerad så man behöver klura ut vad man personligen bör göra för att hålla i längden. Kram

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin