måndag 19 augusti 2013

Matmåndag: Saltad nota

Breakfast in Delft, Hampshire hotel

Jag väljer också bort äggröran när jag har ska äta hotellfrukost...

I sin nya bok Saltad nota granskar journalisten Mats-Eric Nilsson matfusket inom krog- och restaurangbranschen.  Boken har redan fått ett stort genomslag i media, bland annat skriver Aftonbladet om gasad tonfisk och SvD om fejkad "äggröra" och andra sätt som krogarna manipulerar sina gäster.

Jag gillar mat både att laga själv och att äta ute men det sistnämnda är något jag pririterar bort till förmån för mina sparmål. När jag väl unnar mig att äta lunch eller annat ute vill jag ju äta bra mat - inte "uppsminkade halvfabrikat... Nej, jag tror att det kan bli intressant läsning.

Mats-Eric Nilsson är redaktionschef och matskribent på Svenska Dagbladet. År 2007 skrev han den uppmärksammade och flerfaldigt prisade boken Den hemlige kocken - Sanningen om fusket med maten på din tallrik (som jag recenserat tidigare) och 2008 släpptes uppföljaren Äkta vara - guiden till oförfalskad mat. I höst ger han även ut första numret av tidningen Hunger, som vänder sig till matintresserade människor.

Jag hoppas kunna återkomma med en recension av Saltad nota när jag får tag på ett ex av boken!

2 kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin