måndag 26 augusti 2013

Matmåndag: bönburgare till folket!





I väntan på boken Saltad nota (jag är nr 55 av 96 på bibliotekets reservationslista...) passade jag på att läsa ett reklamblad som kom till jobbet, från en restauranggrossist. Inklämt bland alla olika typer av köttbullar och bärpajer hittade jag en artikel om bönmassan "Beat", en ny basingrediens som består av ekologiska bönor. Det är den sk. kokböna, (phaseolus vulgaris), en böna från kidneyböngruppen. Dels kan man använda den som ingrediens i soppor, såser, bröd, kakor, gratänger, potatisbullar men man kan också dryga ut kötträtter med den - något som skonar miljön, är bra för hälsan och räddar många djurliv!

Genom att byta 50% av köttet mot böna kan vi minska vår klimatpåverkan med nästan lika många procent. Om 100 människor väljer en Beatburger på 150g istället för sin normala hamburgare med 100% kött minskar man utsläppen med lika mycket som 1 villa släpper ut på ett helt år.
Beat är för övrigt nominerat till årets Änglamarkspris (sista dag för nominering var igår). 

Bakom Beat står Anna-Kajsa Lidell, livsmedelsinnovatör och utvecklingsstrateg. Hon startade ”Beat Food for Progress” med syfte att skapa god miljö, hälsa och för att trygga maten till en växande befolkning, lokalt och globalt.

Jag har hitills inte provat produkterna men jag ska se om jag kanske kan få kocken på jobbet att köpa hem och prova. Jag har heller inte sett produkten i någon av de livsmedelsbutiker som jag besöker men jag ska hålla utkik.



2 kommentarer:

  1. Visst är det en smart idé att dryga ut färsen med bönor eller linser. Själv häller jag röda linser i färsen när jag gör hamburgare, köttfärssås, pannbiff m fl köttfärsrätter. Det blir jättebra.

    SvaraRadera
  2. tittade på något liknande i frysdisken idag

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin