torsdag 29 augusti 2013

Koppla ned, koppla bort, koppla av

Fika & Blackberry

Te, kakor och Blackberry - allt man behöver...? 

I Kalifornien arrangeras det läger för vuxna som har svårt att koppla av och koppla ned. I lägret som kallas Camp Grounded måste man lämna ifrån sig mobil, surfplatta, klocka, kreditkort, legitimation, laptop och till och med i viss mån sin identitet då man tilldelas ett "smeknamn". Deltagarna får inte berätta vad de jobbar med eller ens vad de heter. I stället fokuseras det på klassiska lägeraktiviteter som sång kring lägerelden, marshmallowsgrillning eller kuddkrig, men även mer vuxna aktiviteter som yoga och meditation.
Bakom lägret står Digital Detox, en grupp med målet att bota utbrända kontorsmänniskor som har ett teknikberoende utöver det vanliga. Men ska man verkligen behöva åka på läger för att lära sig koppla av och ned?

ipadisdead

Min Ipad efter att jag lyckades cykla över den... 

Mea Culpa
Jag har skrivit en hel del genom åren om mediafasta, elektronisk paus etc. . Karin har gästbloggat om Nedkopplad (The winter of our disconnect) där en mamma och hennes tonåriga barn provar på att leva avkopplat och bortkopplat. En annan bok på samma tema är Hamlet's Blackberry, Building a Good Life in the Digital Age (finns ännu ej på svenska). Ett centralt tema i bägge böcker är att teknik inte nödvändigtvis är av ondo utan att det gäller att hitta en fungerande balans. Just den här balansen är något som jag själv kämpar med.  Jag känner att jag verkligen mår bra av en nedkopplad helg då och då - det gör att jag bättre orkar med mitt i stora dela digitala liv. En helg "i skogen" gör helt enkelt att jag lever mer i kroppen än i huvudet igen. Men samtidigt som jag vet att det är bra att inte ständigt vara uppkopplad så finns det ungeför 10 000 foton på mig där jag står, sitter eller ligger - stirrandes in i min mobil... Så jag kanske borde åka på ett sådan där läger...

MerVacation tips on how to truly unplug
Uppkopplad mindre avkopplad

3 kommentarer:

  1. jag klarar mej en vecka utan på semestern, och jag läser riktiga pappersböcker :)

    SvaraRadera
  2. och jag tittar mina barnbarn i ögonen när jag pratar med dem :)

    SvaraRadera
  3. Kanske av intresse?
    Gardinkungen bor i husbil
    http://www.di.se/artiklar/2013/8/29/gardinkungen-bor-i-husbil/

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin