tisdag 16 juli 2013

Nytt från barnbyn

Postens välgörenhetsfrimärke för 2013
Fotograf/Källa:Maja Brand och Berno Hjälmrud

Det var längde sedan jag skrev om SOS-barnbyar där jag är byfadder. Visserligen har man kunnat följa SOS barnbyars arbete i Metro under våren men härom dagen fick jag ett brev från min barnby i Benin. Det är alltid intressant att läsa de här breven som inte bara handlar om vad som hänt på sistone i barnbyn med omnejd. De ger också en intressant inblick i Benin, ett land som i alla fall jag inte kände till så mycket om tidigare.
Barnen och jag sparar till en safariresa om ett par år men det blir nog inte ett besök i Benin "när vi ändå är i Afrika". Dessutom har man kunnat läsa om barnhemsturismen genom bland annat Kalibers granskning. Efter de artiklarna och radioinslagen kändes mina tankar om att barnen och jag skulle ägna någon vecka åt volontärarbete i något barnhem eller liknande som ganska orealistiskt. Trots detta har jag varit med och tävlat om en resa som Hemköp arrangerar där man kan få besöka SOS barnby i Ukraina. Resan arrangeras dock av SOS-barnbyar så det är mer av en studieresa.


Har du funderat på att skaffa fadderbarn? En undersökning genomförd av United Minds, i samarbete med SOS Barnbyar, visar att det finns ett tydligt samband mellan graden av lycka och benägenhet att hjälpa de som har det svårt.
I undersökningen framkom det att 68 % av de tillfrågade som ansåg sig vara ganska eller mycket lyckliga hade skänkt över 500 kronor till välgörande ändamål det senaste året. 29 % av de som inte ansåg sig vara lyckliga hade gett samma summa.

Undersökningens resultat:1.  Mycket lycklig:  36 % hade gett mer än 500 kronor
2.  Ganska lycklig:  32 % hade gett mer än 500 kronor
3.  Varken eller:  28 % hade gett mer än 500 kronor
4.  Inte alls lycklig:  29 % hade gett mer än 500 kronor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin