tisdag 30 april 2013

Kläder in - kläder ut

My project 333 month 1 & 2

Mitt "Project 333"

Vi köper mer kläder än någonsin. Mellan 1999- 2009 steg försäljningen av kläder och skor i Sverige med 53 procent, till 75 miljarder kronor om året. I februari 2011 bloggade jag om hur det tyvärr bara tar ca sex veckor från det att ett modeplagg säljs i en butik till att det kommer in till Myrorna. En enkätundersökning från Konsumentföreningen Stockholm visar att de flesta vill skänka det som inte är utslitet till välgörenhet. De varor som kommer in till välgörenhetsorganisationer skänks sedan antingen vidare till andra länder, skänks till behövande i Sverige eller säljs i second-hand butiker. Men det finns ibland överenskommelser att de skänkta varorna inte får säljas i butik på marknader där de bolag som skänkt varorna är etablerade (SMED-rapporten).


- Vi måste börja tala om vår klädkonsumtion som bara ökar. Det mesta skulle kunna återanvändas och på sikt även återvinnas. Det skulle spara miljön. Idag finns det producentansvar och därmed insamlingssystem för allt från tidningar till glasförpackningar och elektronik, men inte för textil. Det är märkligt. Men det känns bra att vi konsumenter är redo för ett sådant system, säger Louise Ungerth, chef på Konsument & Miljö på KfS.


Kläder in - kläder ut
Men vi kan naturligtvis inte fortsätta att fylla våra garderober utan att samtidigt rensa ut några plagg. Naturvårdsverket har gett Svenska miljöemissionsdata, SMED, i uppdrag att kartlägga flöden av textilier i Sverige idag. Det går nämligen att beräkna nettoinflödet av kläder och hemtextil i ton genom att kombinera statistik över import, export och inhemsk produktion av textilvaror. 2008 var netto-inflödet av kläder och hemtextil till Sverige uppe totalt 131 800 ton eller knappt 15 kg/person. Dvs i snitt köper varje svensk 15 kilo kläder per person och år och slänger ungefär hälften så mycket, 8 kilo. Dessutom samlar välgörenhetsorganisationer in ungefär tre kilo textil per person varje år.
Jag vet att jag inte köper 15 kilo kläder per år till mig själv i alla fall så jag misstänker att det finns en hel del där ute som handlar betydligt mer än 15 kilo per år...

Jag tjuvlyssnade i helgen på en småbarnsmamma som beklagade sig över alla felköp i sin garderob, hur hon när hon hade barnvakt kände sig tvungen att springa ut och kolla på kläder eftersom hon aldrig hann annars. Och hon var ju "tvungen" att köpa något även om det kanske inte kändes helt rätt
Egentligen ville jag bara springa dig och skrika NEEEJ - du BEHÖÖÖVER inte köpa nya kläder. Särksilt sådan som du inte vet om du egentligen gillar eller behöver... Men det gjorde jag inte, eftersom min princip alltid ha varit att föregå med gott exempel snarare än att tvinga folk att ändra livsstil.

Är du sugen på att förändra ditt förhållningssätt till kläder jag kan varmt rekomendera Project 333 eller varför inte göra ett eget klädexperiment som á la Modemanifestet eller Rebecka.



5 kommentarer:

  1. Japp, ett klädexperiment som utmanar rekommenderas! Själv kämpar jag på med mitt:)

    SvaraRadera
  2. Mycket tänkvärt.

    SvaraRadera
  3. Jag vill bara dela med mig av ett tips vid klädköp, som jag till nyligen aldrig tänkt på att göra.
    När jag provar ett plagg, som jag tycker är snyggt, passar jag även på att blunda och känna hur plagget känns på istället för att bara se hur det ser ut på.
    Det hjälper mot onödiga köp som görs för att man tycker att något ser bra ut, men senare kanske inte används för att det inte känns bra.
    Tack för tänkvärda inlägg & en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Det är alltid inspirerande att läsa om klädbantarknep! När jag läste om det här project333 så tycker jag dock att jag nästan lever så redan, i alla fall enligt basreglerna. När jag var i Japan för 5 år sen köpte jag 5 polotröjor på Uniqlo (förmodligen helt kasst köp ur ekoreko-synpunkt) och de tröjorna har jag bott i varje vinterhalvår. Med bra basplagg blir det lättare att begränsa garderoben!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin