torsdag 14 mars 2013

50/30/20 budgeten

Jag har tidigare skrivit om min ekonomiska nystart och mina ekonomiska mål så nu har turen kommit till att skriva om lite olika budgetar. Jag kommer att börja skriva om en budgetmodell som jag provat men valt att inte använda just nu. Oskar har tidigare skrivit om den här budgetmodellen i sitt gästinlägg om Balans och att köpa frihet.




50/30/20 eller "the Balanced Money Formula" är benämningen på en budgetmodell från boken All your worth, en bok som är skriven av ett mor & dotterteam.
De förespråkar att man bygger sin ekonomi på en något förenklad budgetmodell där 50% av ens inkomster ska täcka nödvändiga utgifter (tak överhuvudet, amorteringar, basmat, baskläder, el, värme, vatten osv). 20% av inkomsterna är man fri att lägga på sånt som inte är direkt nödvändigt, allt från restaurangbesök till designerkläder & kabelTV utifrån tycke och smak. Dessutom ska man spara hela 20% av ens inkomst.

Grundläggande för att modellen ska fungera är dels att skilja mellan wants and needs, något som på svenska kan översättas med äkta och skapade behov. Du behöver kläder men du behöver inte de senaste märkesjeansen, eller för den delen 10 par jeans. Du behöver tak över huvudet för dig och din familj men du behöver inte en villa på på 250 m2.

Enligt författarna lider de flesta människor med ekonomiska svårigheter av obalans. Vissa unnar sig knappt något extra men lägger å andra sidan för mycket pengar på nödvändigheterna. Man kanske har köpt mer hus än vad man kanske har råd med eller så har man två nya bilar fastän man egentligen skulle klara sig med en.
Andra har kontroll över de nödvändiga utgifterna men unnar sig lite för mycket av livets goda och kanske på kredit dessutom. 

Fördelen med den här typen av budgetar är att man lätt kan se var någonstans på skalan man hamnar. Man kanske lägger mer än grannarna på livets goda men genom att räkna procentuellt på sina inkomster kan man se att man har råd med det (förutsatt att man sparar dessutom). Då kan man utan att skämmas unna sig det där man faktiskt vill - eller låta bli och lägga lite extra på sparandet för att man kanske har en dröm om att ta tjänstledigt och ägna ett år åt att lära sig laga gourmetmat i Paris...

När jag satt och räknade på den här typen av budget hade jag först väldigt svårt att komma ner i 50%. Jag bestämde mig därför för att gå till källan genom att läsa boken. Jag kunde inte hitta den här boken på något svenskt bibliotek så jag var tvungen att köpa den.
Efter att ha läst boken och räknat om hamnar jag fortfarande något över 50% vad gäller mina behov, framför
allt för att jag alltid räknar med vad jag får ut netto om jag vabbar en vecka och för att jag valt att amortera extra på lån. De ska egentligen räknas in som sparande.Intressant nog ligger jag dessutom närmare 20% än 30% vad gäller mina "wants", vilket kanske inte är så konstigt nu när jag håller lite extra i mina pengar.

Men författarna framhåller att man inte ska avfärda modellen bara för att man inte omedelbart får modellen att funka utifrån ens egna ekonomi. Det är bättre att få ner sina needs till 54% och sitt sparande till 15% än att bara blunda för de ekonomiska problemen. Sen kan man jobba med att förbättra sina siffror lite i taget genom att skär lite här, försöka öka sina inkomster osv.
Nästa vecka kommer jag att skriva om en annan budgetvariant 60/30/10 - som jag känner passar mig bättre just nu. Jag hoppas också kunna återkomma med en recension av "All your worth" men de närmaste veckorna har jag en hel del att göra så det blir nog först om ett tag.


Mer
The 50/30/20 budget fix
Taking Issue With The Balanced Money Formula
How to Get Out of Debt Part 3 – Ditch Deprivation with a Super Simple Budget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin