fredag 1 februari 2013

Köpstoppsprojekt i februari

Parking Garage Yellow

Bild:  Navicore
 
Häromdagen fick jag reda på att några av mina arbetskamrater ska ha köpstopp under februari. Alla har de lite olika regler och förhållningssätt men jag tänkte att det kunde vara kul att intervjua dem, före och efter köpstoppet. Jag ställde följande frågor:

Varför ska du ha köpstopp?
Vilka regler har du?
Vad ser du fram emot?
Vad tror du blir svårast

  
Camilla
Camilla är 32 år, gift med ett barn, När hon inte är på kontoret gillar hon att umgås med sin man och barn, se på film, äta god mat och dricka goda viner, träffa vänner och springa

Varför ska du ha köpstopp?
Köpstoppet är mer eller mindre en nödvändighet för att familjeekonomin inte ska gå åt skogen. Minskad arbetstid = minskad lön.

 Vad tror du blir enklast?
Tror precis som Petra att de flesta behov är stillade efter jul och reor. Har dessutom handlat inredning till ett helt rum hemma så även det behovet känns mättat.

Vad tror du blir svårast
Svårast blir att låta bli om något speciellt händer. Om man bjuds in till någon rolig fest eller liknande och känner att man inte har någonting att ta på sig.

Vad ser du fram emot?
Jag ser fram emot att slippa springa i affärer och omges av massa nytt hett mode som man blir hjärntvättat att tycka om…

Vilka regler har du?
Köpstoppet gäller precis som för ovan, kläder, inredning och accessoarer samt alla onödiga skönhetsprodukter. Tomma tubar ska definitivt redovisas.

Övrig kommentar
Ska bli bättre på att ta med matlådor!

Petra
Petra är 33 år, gift: När hon inte är på kontoret gillar hon att baka, se en bra film och äta god mat (och gottis).

Varför ska du ha köpstopp?
Börjar som en kul grej för mig, mjukstartar med en månad. För att se om jag har karaktär men även för att det annars kan bli en del onödiga köp varje månad. Vill utmana Camilla och Helena!

Vad tror du blir enklast?
Tack och lov är den mesta rean över och jag handlade vad jag skulle på den. I vanliga fall handlar jag nästan alltid mina kläder på rean ändå (och inte till ordinarie pris). Sen brukar jag alltid ha lunchlåda med mig varje dag, så på den fronten blir det inga som helst problem.

Vad tror du blir svårast
Eftersom man sitter i Nordstan och är omringad av affärer kan det blir svårt att inte slinka in i någon.

Vad ser du fram emot?
Själva utmaningen. Och att inse att man inte behöver köpa något ”onödigt” varje månad (fast man egentligen vet det innerst inne). Kanske ändra mitt förhållande till shopping lite.


Vilka regler har du?
Köpstoppet för mig gäller kläder, inredning och accessoarer. Undantag kan vara om t ex ansiktskräm osv är slut J Dock måste jag redovisa för de andra två att t ex min krämtub är tom för att få köpa en ny. 

Helena


Helena är 35 år, sambo, dotter på 5 år och katt. När hon inte är på kontoret gillar hon att umgås med sin familj och sina vänner och träna.


Varför ska du ha köpstopp?
Pengarna behövs till viktiga saker, som husbygge och planerad resa.

Vilka regler har du?
Jag får endast handla mat och det jag vanligen har hemma, som body lotion, linser m.m. Undantag från köpstoppet är även att handla till mitt barn, men endast det som verkligen behövs. Om jag någon gång ska köpa lunch (ska försöka ha med mig) får priset inte överstiga 30:-.

Vad ser du fram emot?
Att få pengar över till det jag nämnde ovan.

Vad tror du blir svårast
Att inte handla på lunchen för att jag tycker om något väldigt mycket, för att det är bra pris osv.

Vad tror du blir enklast?
Sista veckan blir enklast, då det snart är slut och man ser hur mycket man sparar.

Det ska bli kul att följa deras köpstopp och det är nog extra inspirerande att göra utmaningen i grupp!

3 kommentarer:

  1. Har aldrig haft köpstopp men har ändå aktat mej för onödiga utgifter, köper sällan kläder, cyklar till arbetet osv. Detta gjorde att jag betalade av en skuld på 90.000 på ca 2 år. Utan den här skulden kan jag nu unna mej en del men ser att det inte är lika lockande längre. Känner mej inte missnöjd för det, men jag har en slant över till att resa helt apropå om jag vill eller köpa något lyxigt till de vuxna barnen.

    SvaraRadera
  2. Wow, bra jobbat! Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter i ett gästinlgg, jag vet att många skulle bli inspirerade och kanske själva få lite extra energi och göra något åt sin situation. Du får gärna maila mig på antianki@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Lycka till med köpstoppet, tjejer.
    Måste vara roligt att kunna inspirera andra också. :) Kram Linda

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin