torsdag 28 februari 2013

Ekonomisk utvärdering: februari


save your money and one day it'll return the favor

Bild: • Brusselssprout_in_Manhattan • Eliane •



Det har varit en hyfsad ekonomisk månad även nu under februari. Jag var på banken och i samband med det har jag omprioriterat mina sparanden lite. Jag har t. ex öppnat ett investeringssparkonto för mitt halvlångsiktiga sparande för mina resor (2015 & 2016). Tanken är att spara 500 kr i månaden och att framförallt satsa på fonder. Som jag skrivit tidigare är jag inte intresserad av aktier, dels för att mina sparande är för kortsiktiga och dels för jag saknar det intresse som krävs. Dessutom omfattas jag av stränga insider regler genom mitt arbete och jag är som sagt inte tillräckligt intresserad av aktier för att hålla koll på vad vi får handla med för tillfället och vad som är off limits.
Jag passade på att öka mitt pensionssparande med en hundralapp också, med målsättningen att på sikt öka det till de
12.000som är avdragsgilla. I dagsläget ligger jag på 6000 om året, dvs 500 kr i månaden. jag vet faktiskt inte om det är mycket eller lite. En fördel är dock att jag började pensionsspara, om än en mindre summa, redan i 20-årsåldern.
 Dessutom fick jag inspiration av Per Penning och tummen ur att göra en ekonomisk sammanställning. Jag har bra koll på de olika delarna av min ekonomi men något sämre koll på helheten, så det är mitt projekt för mars månad.

Matkostnader
Det lyckades att hålla nere matkostnaderna även denna månad, mycket för att jag rensat i kyl, frys & skafferi. Jag har också börjat en sk. prisbok (mer om det på måndag) för att få koll på matkostnaderna.
1000 kr gick maten på exklusive det som konsumerades under sportlovsveckan (gick på semesterkontot). Förutom de två tillfällen som jag hade lunchmöten "på stan" så hade jag med mig matlåda till jobbet alla dagar, inte illa!

Nöjen
Jag var ute och åt/fikade en del. Sen var jag på bio och såg Les Miserables. Dessutom hade jag en trevlig kväll med Oskar som brukar gästblogga här på Köpstoppsbloggen. Det blev god mat och en hel del ekonomisnack :-).

Semester
Det var riktigt skönt att att ha "ihopsparade" pengar för semestern. Liftkort var den stora kostnaden under sportlovet, därefter skid/snowboardhyra. Skidskola inkl en privatlektion i snowboard för mig och sonen var en annan större men ändå prisvärd utgift under veckan. Vi höll nere de övriga kostnaderna genom att äta alla mål i stugan och ha med oss egen fika i backen. Det gick ungefär så mycket pengar som jag hade räknat med. Nu är det dags att börja fundera på vad jag och barnen vill hitta på i sommar!

Övrigt konsumtion
Det blev en del shoppat på Tradera, Blocket och loppis trots mina föresatser men inte lika mycket som i januari. I början av månaden köpte jag två nya mat-termosar, en stor och en liten. Jag hade egentligen bara planerat att köpa en, den andra var ett impulsköp. Men jag såg till att de omgående kom till användning under en fotbollscup.
Det köptes inga nya kläder däremot lite underhåll i form av kemtvätt och klackning av skor. Fick 20% stamkundsrabatt hos skräddaren/kemtvätten och sparade på så vis 110 kr!

Att förbättra/tänka på för kommande månad
Skafferi, kyl och frys behöver fyllas på så jag får planera in lite storhandling och storkok. Mobilräkningen var lite för hög den här månaden också. Inte tonårskatastrofal men 830 kr är är betydligt mer än vad jag brukar betala. Det är utlandssamtalen/sms:en som ställer till det och jag borde kolla upp om det finns bättre abonnemang.

Hur ser era sparanden och annat ut?

4 kommentarer:

  1. Gillar dessa sammanställningar, det är bra att utmana sig själv och att sätta upp mål, vi har mycket tydliga långsiktiga mål men måste bli bättre på de kortsiktiga igen efter en dålig period.

    Sparandet går bra, och ofta till och med över förväntan när man väl är på gång är det som snöbollen som kommer i rullning det växer av bara farten...tyvärr gäller det omvända om man tar på sig skulder.

    / Oskar

    SvaraRadera
  2. Hej! Ny här, läser din bok och gillar den mycket.

    Jag och min man sparar bara till barnen just nu, ingenting alls till oss själva. Tyvärr. Tidigare sparade vi en stor del av vår inkomst, men maken började på en treårig högskoleutbildning i höstas och har bara bidragsdelen, därmed finns det inga möjligheter till mer sparande (eller??). Några mål vore nog bra att sätta upp, det ska jag fundera vidare på!

    /Emma

    SvaraRadera
  3. Bra gjort att du lyckas hålla nere matkostnaderna så pass mycket.Som ensamstående har jag lyckats dra ned en hel del, och jag äter inte dålig mat. Ätit vegetariskt över tjugo år och arbetat med det under många år. Det går att komma billigt undan och ändå ha bra kvalite på maten, bara man har kunskap. När man får tänka på vad man köper, inom en rimlig gräns förstås, uppskattar åtminstone jag allting i matväg mycket mer. Allt godis och kaffebröd går bort för mig. Just nu njuter jag av små härliga sicilianska blodapelsiner. Underbart saftiga och söta.Det är för mig att kunna unna sig något. Samtidigt som jag får råd till en del som jag önskar mig, att resa t ex.

    SvaraRadera
  4. Angående telefonsamtalen: skype, viber, andra saker som tar datatrafik istället för samtalskostnader, om du har en smartphone. Kan vara billigare än att ringa konventionellt om du har billig datatrafik eller kopplar upp dig mot trådlösa nätverk.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin