måndag 21 januari 2013

Matmåndag: skippa nudlarna


Januari är traditionellt en sparmånad, präglad av julens excesser därför passar det bra så här nära lön natt recensera en bok om billig mat.
Som student är det svårt att få ekonomin att gå ihop. Kurslitteratur, hyra, kläder, nöjen och en mängd andra utgifter gör att många studenter lägger mindre och mindre pengar på mat. Därför har det blivit vanligt att många studenter väljer det billigaste de kan hitta i sin matbutik, vilket ofta blir nudlar eller makaroner och ketchup.

Vi äter förhållandevis billigt, mycket beroende på att 80% av veckomenyn är vegetarisk men jag är alltid på jakt efter nya goda, nyttiga och billiga maträtter. På biblioteket hittade jag boken Skippa nudlarna av Sally Jönsson som såg lovande ut.

Boken är uppdelad på kött, fisk, vegetariskt och frukost/mellanmål. Just att få köttrecepten först i boken gjorde mig lite mindre positiv men det är ju bara att bläddra förbi.
Alla recepten innehåller en uppskattad kostnad per portion och de som är billigare än 10kr/portion är särskilt utmärkta med en blå prick i innehållsförteckningen, liksom de som går att slänga ihop på 10 minuter (röd prick).
Bland fiskrecepten är det många som innehåller tonfisk men det finns även torsk i paket, fiskburgare och en soppa med bulgur och curry som verkar intressant. Snabb pizzafisk kan nog vara något som går hem hos barnen.
De vegetarisk recepeten är föga förvånande över lag billigast och morotspajen med keso ska jag testa. Den nog lysa upp i vintermörkret! Quesadillas med kikärter ska jag också prova. Vi äter som många andra någon form av texmex på fredagarna och quesadillas är något som verkligen går hem hos barnen.Vill man få ner portionspriset ytterligare är mitt tips att göra egna tortillas, både enkelt och gott!
Bland frukosträtterna ska jag definitivt prova proteinbrödet med kikärtor men jag gillar även filmjölkslimpan där författaren bytt ut sirapen mot rivet äpple.

Det här är en tunn men ändå matnyttig kokbok som är perfekt att ge bort till den som flytta hemifrån. Det är inga komplicerade recept och att de är nyttiga är en bonus!



Om författaren
Sally Jönsson skrev boken som ett projektarbete sista året på gymnasiet. Hon älskar att laga mat och är dessutom ett stort intresse för mat och hälsa. Min bok hittade jag på biblioteket men det går även att köpa den direkt från författaren 

1 kommentar:

  1. Jag fick kokboken Sparas Kokbok när jag blev student (20 år sedan!) den har räddat mig många ggr och jag har paradrätter därifrån. Lärde mig göra palt bla.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin