måndag 28 januari 2013

Ekonomisk utvärdering: januari

January Blues (21/365)

Dags att ta ner juldekorationerna?

Bild: Patrick_Down

I fredags var det löning igen och jag kunde utvärdera min första månad som "ensamstående". En månad som dessutom var en långmånad då lönen kom redan 21/12. Jag har försökt hålla nere utgifterna, mycket för att kunna spara till min olika sparmål (mer om det vid ett senare tillfälle) samt för att betala av min Eurocardräkning från december. Mitt bankomatkort blev spärrat på grund av skimning och det tog ett tag att få det nya och pinkoden. Därför hamnade en del privata resekostnader och julklappsinköp på företagskortet. Inga jättesummor men aldrig kul med kreditkortsräkningar där man får betala i efterhand!

Matkostnader
Hade budgeterat för 3000 då jag hade för mig att vi brukade ligga på 5000 som familj men det slutade på 1931 kr. Dessutom hade jag matlåda med mig till jobbet alla dagar!

Nöjen
Var ute och åt/fikade vid några tillfällen. Hade jag inte åkt på en förkylning hade det blivit någon mer. På jullovet passade jag även på att göra lite mysiga saker med barnen. De passade på att lösa in några av sina värdekuponger som de fick på St Nicholas i december. Bland annat åt vi amerikanska pannkakor på Egg&Milk och besökte Stora Lek- och bushuset.

Övrigt
Det blev en hel del shoppat på Tradera, Blocket och loppis. Jag var dessutom hos frisören (det var nog 6 månader sedan sist) och tog taxi hem från jobbets julfest.

Att förbättra för kommande månad
Ska försöka behärska mig lite vad det gäller loppis, Tradera & Blocket. Jag håller fortfarande ögonen öppna efter ett par specifika saker men jag får hålla mig till dem. Dessutom har jag en maxbudget på 1000 kr.

Jag jobbar ju på ett kontor i Nordstan och det märks att folk har haft ont om pengar i januari. Om man räknar bort reafyndarna i början av januari har det varit ganska tomt i butikerna. I fredags var det dock dessto trängre och långa långa köer till bankomaterna.

3 kommentarer:

  1. vilken pepp och inspiration :) just att ha OLIKA sparprojekt har jag anammat. det gör sparandet så roligt mot att bara spara liksom.

    SvaraRadera
  2. att ta taxi ibland anses vara billigare än äga en bil.

    SvaraRadera
  3. Jeanette, tack - det kommer mer om inspirerande sparmål senare.
    Hannele, ja man kan ta ganska mycket taxi för vad det kostar att ha bil men taxi mellan T-landa och stan kan bli ordentligt dyrt...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin