måndag 28 maj 2012

Matmåndag: Äta ogräs del 2

Maskros

För ett tag sedan bloggade jag om hur jag börjat äta upp kirskålen istället för att svära över den. Att äta ogräs verkar vara en trend just nu eller så vill folk bara hitta en mening med allt ogräsrensande så här års. I helgens DI weekend bjöd systrarna Eisenman på ogräsmat som nässelterrin, maskrossaft och kirsquiche. Själv köpte jag mig en rejäl maskrosupptagare som morsdag-present så nu letar jag efter passande maskrosrecept. Det här på maskrossirap verkar lite spännande! Har ni några fler tips?

Mer
Lyxa till det - vinkrönika om rätt vin till vårens mat

5 kommentarer:

  1. Det är väldigt spännande att veta mer om vilda växter, det finns mycket att stoppa i sig. Kan man äta sånt? av Inger Ingmansons innehåller recept. Vilda växter som mat och medicin av Stefan Källman bör man ha... då täcker man de flesta intressanta växter.

    SvaraRadera
  2. Maskrosor är faktiskt en av mina favoritråvaror på våren! Bladen äter jag råa eller tillagade i sallader, paj, wok, smoothie och andra rätter. Även knopparna är mycket goda, t ex i den här rätten som jag gjorde häromdagen: http://vegologi.blogspot.se/2012/05/pasta-med-maskrosknoppar-och-sparris.html

    Löktrav är en annan god växt. Den har en mild vitlökssmak och växer lite här och där. Utmärkt att använda i sallader, pesto mm.

    SvaraRadera
  3. Verkar finnas mycket ätbart som vi vanligtvis inte äter eller använder oss av. Saft kan man ju göra på rätt mycket vet jag. Men det som jag skulle tycka vore intressant är att veta VAD som är ätbart och inte där ute. Många saker är väl giftiga?

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen Rasmus!
    Pengar & cash, det bästa är nog att låna någon bok på biblioteke toch ge sig ut i skog & mark eller trädgården.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin