fredag 10 februari 2012

Inredningsfredag: sova ute

the igloo

Bild: herebox

- Jag förfrös tårna lite grann när det var minus 40 grader. Men det är ingen fara, man får se till att tina upp dem försiktigt.

Jag bloggar ofta om olika typer av miniboenden men idag handlar det om en man som bestämt sig för att sova utomhus i 100 nätter. Peder Karlsson använder sig inte av någon speciell ultraavancerad utrustning heller, närmast marken har han liggunderlag och ovan på det ett renskinn. Sovsäcken kommer från militärt överskott och är av av modell Holländska försvarets vintersäck. I den har han även en vanlig sommarsovsäck mest för den är mjuk. Närmast kroppen kronans bomullsunderställ och ovanpå det ett fleeceunderställ. Dessutom vantar och en kombination av balaklava och mössa.
Tyvärr blev dock för kallt att bo helt och hållet utomhus så han fick ta sin tillflykt till en igloo som han byggt med hjälp av Tärnaby kite.

Jag kommer att vara hemma varje kväll tills vi har nattat dottern, sen tar jag en liten skidtur och lägger mig i en sovsäck i stället för att somna på soffan framför TVn. På mornarna när jag vaknat får jag en skidtur sen blir det de vanliga rutinerna innan vi ska på arbete och dagislämning. 
Enligt en artikel i VK och Peders egen blogg om upplevelsen så är förutsättning för projektet att det inte skulle innebära någon belastning för familjen. Peder sover bara ute i tältet. Annars lever han precis som vanligt med jobb och dagishämtningar och sånt. Är man sugen på att prova kan man faktiskt boka en natt i tält eller igloo med Peder Karlsson.

Mer
I Finland kan du semestra i ett glasigloohotel.

3 kommentarer:

  1. hörde honom i radio, frugan följer inte med :)

    SvaraRadera
  2. För några veckor sedan sov en vän och jag en natt i ett vindskydd i Risveden. Temperaturen var -5. Vi värmde oss vid en stockeld och kröp varmklädda ner i våra sovsäckar. Som en sommarhajk fast lite kallare om nosen. Det gör jag gärna om.

    SvaraRadera
  3. sonen gjorde sånt i lumpen, hygien tydligen viktigt och inte sova med kläderna på...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin