torsdag 16 februari 2012

Hållbara nyårslöften

New Year's Resolution Coasters by Lucky Bee Press
Bild: BazaarBizarreSF

Nu har det gått nästan en och en halv månad in på det nya året, hur står det till med dina nyårslöften? Kring förra årsskiftet tipsade Simple mom om Setting Reachable Goals for 2011 och publicerade även en lista på frågor som man kunde skriva ut och ha som inspiration för sina mål. Trent med Simple Dollar tycker däremot att man ska satsa på ett enda löfte samt lägga upp en realistisk plan för löftet.
Själv har jag i år inte några direkta nyårslöften däremot vad man skulle kunna kalla föresatser:


  • Låna färre biblioteksböcker så jag hinner läsa ut de jag redan har hemma (och slippa förseningsavgifter eftersom jag ogärna lämnar tillbaka böckerna förrän jag läst dem)
  • Göra slut på allt te
  • Bli ännu bättre på att ta tillvara på rester
  • Ta med matlåda minst 4-dagar i veckan
  • Använda de kläder jag har
  • Beta av högen med "kläder som ska lagas/ändras"
  • Skriva klart gamla blogginlägg
Hitills har det gått ganska bra. I samband med att vi renoverade i huset fick vi återigen ett gyllene tillfälle att "äta ur skåpen/kylen/frysen" och jag gjorde även slut på en massa örtteer som hade blivit liggande.
Jag har skrivit klart en rad gamla blogginlägg som legat som "utkast" i åratal. Detta är ett av dem, ett inlägg som jag började skriva på redan innan nyår 2010...
Jag har även blivit bättre på att inte låna hem en massa roliga böcker från biblioteket så att jag i lugn och ro istället kunnat avsluta de jag tagit hem. Detta trots det fina nya 300m2 biblioteket som öppnat bara några 100 m från mitt jobb. Desssutom har jag kunnat beta av högen "olästa böcker" här hemma, mestadels skönlitteratur som sedan fått nya ägare via Bookmooch.
Vi köpte också hem lila sytråd och jag lärde barnen sy i knappar och sy fast scoutmärken . Det visade sig att de var minst lika bra som jag, om inte bättre, på handarbete och vi hade dessutom något vettigt att göra när vi var inne på tredje VAB-dagen.

Hur går det med dina löften?

Mer
How to Keep a Resolution

4 kommentarer:

  1. Ganska bra nyårslöften, den första har jag bytt ut till att köpa böcker på loppis, inga förseningsavgifter :)

    SvaraRadera
  2. Haha, teer ja, hur många gamla sorter kan man ha på en enda hylla. Jag rensade på te-hyllan bara häromdagen och tog nga obskyra teer med till jobbet. Där går de alltid åt, om inte förr, så när de vanliga är slut och ingen orkar gå och handla nytt. Bra "föresatser" snarare än "löften"! /a

    SvaraRadera
  3. Ett år lovade jag att inte köpa fler servetter...

    SvaraRadera
  4. jag håller löften jag skapade för flera år sedan.
    rökstoppet för drygt tre år sedan.
    om jag köper en sak måste jag slänga två.
    nu fortsätter min viktkamp.
    har sockerstoppat - det är dock bara inne på 4:e dygnet :)
    kram från dalsland//

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin