torsdag 2 februari 2012

Gästinlägg: Köpstopp på ny textil

Här kommer ett nytt gästinlägg från Karin. Idag handlar det om hennes köpstopp på textil.

Jag bestämde mig i juli för att ha ett års köpstopp på ny textil till mig och hemmet. Det är alltså okej att handla second hand. I textil ingår också skor. Jag har ju tidigare haft ett år av olika utmaningar varje månad. Då skulle jag antingen låta bli något (alkohol, kött, TV etc) eller börja med något (baka bröd, använda kjol…) Syftet var inte att lida utan att utmana mina tankar och vanor. Det blev intressant och tankeväckande. Detta köpstopp är väl inte direkt tankeväckande men jag upplever att jag ofta blir kreativ av begränsningar, och det gillar jag. Dessutom tycker jag om att handla begagnat.
Jag har också himla mycket kläder. Dels för att jag sparar dem i evighet och dels för att jag har ombytliga vänner som regelbundet förser mig med en kasse avlagda tröjor, skjortor eller vad det nu kan vara. Det gillar jag också!

Så här skrev jag i augusti: Första månaden. Undantaget walkingskor köptes tidigt, annars inget (dessa skulle köpts under våren i USA men jag hittade aldrig några). Inget sug, inga behov, bara skönt att slippa affärer. Jag går dessutom omkring och känner mig rik. Det är mycket behagligt oavsett om det är med sanningen överensstämmande eller inte.

Nu i slutet på januari har halva tiden gått. Det har inte varit ett dugg svårt att avstå från att köpa ny textil till vare sig hemmet eller mig. Jag är helt avvand med att gå i affärer känns det som. Fast det stämmer inte för nog var jag i affärer under november och december och julklappshandlade till familjen. Dock utan att känna sug efter något att köpa till mig. Men jag erinrar mig ett misslyckande: jag tog ju faktiskt ett par tunna ullstrumpor av ett trepack där mannen och ena sonen fick de andra två i julklapp. Dessa strumpor har använts flitigt som extrastrumpor ovanpå de andra på pendelvägen till jobbet. Nu har ett problem seglat upp: min simväska har gått sönder och jag behöver en ny. Den skall vara ganska liten, tunn, avlång och kunna hängas på axeln för att det skall fungera på väg till simhallen ihop med tidspress, bensparksplatta och min vanliga ryggsäck.( Jag morgonsimmar två mornar i veckan, hänger på låset när de öppnar och stressar lite för att hinna i tid till jobbet efteråt).
Jag tror det blir svårt att hitta den optimala väskan på loppis och dessutom kommer jag använda den i så många år som den håller. Inget slit- och- släng här inte. Min önskan är att köpa en märkes-väska som jag vet är precis rätt. Vi får se hur jag gör..

Jag har under detta halvår varit på bröllop i en klänning som nog är 5 år gammal men jättefin. Jag har också varit på ”riktig” 100-årsfest i gamla kläder (fina). Jag har handlat mössa, nattlinne och klänning på second hand.


Kreativiteten har också utmanats: vi behövde ett nytt överkast. Det löste jag genom att sy ett begagnat gardintyg (lite för tunt för att i sig själv fungera som överkast)ovanpå ett gammalt, lagat och urtvättat överkast (varför jag sparat det var dock ett mysterium så fult som det var…). Men det nya hopknåpade blev riktigt fint! Nu har jag ett halvår till framför mig. Vad jag vet har vi inga stora, speciella fester som väntar på oss och hemmet har inte heller några direkta behov, så det skall nog gå bra. Det kommer det naturligtvis
göra även om vi blir bjudna på några stora fester..

Karin


4 kommentarer:

  1. Det finns verkligen massa fina textiler second hand, personligt, ofta kvalité, men även där kan man förköpa sig... Jag förstår dock inte varför man ska försöka avstå från allt roligt; alkohol, kött, karlar, tv....

    SvaraRadera
  2. Läste någonstans att om vi slutade helt att köpa nya kläder, skor och inredning i sverige skulle det ta minst 50 år innan vi hade brist på någonting. Detta bygger visserligen på att saker repareras istället för att slängs och att man kan tänka sig att ha ett par gamla men praktiska skor istället för ett par nya snygga....men det ger en tankeställare.

    Fortsätt med dina utmaningar, själv har jag svårt för att avstå från något helt, men samtidigt är det nog bra att avstå inte för att det ska bli så för all framtid men för att testa sig själv. Ska själv skriva ett nytt inlägg snart jag har så mycket inspiration men så lite tid.

    / Oskar

    SvaraRadera
  3. Intressant att avstå eller börja för att bryta sina tankemönster och vanor. Jag brukar ha någon köpstoppsmånad ibland. Kanske skulle man variera sig lite :-) Tack för inspirationen...

    SvaraRadera
  4. synd att många av dagens (dyra!!) skor inte ens går att laga

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin