torsdag 15 december 2011

Gästinlägg: Vardagsvanor: fetma, groddar, balans och pengar

Frukt  

Så här i juletider är det lätt att all sans och balans försvinner, både vad det gäller mat och ekonomi. Här kommer ett gästinlägg från Karin som regelbundet gästbloggar om allt från resor till mat och kläder.

En mig närstående nu äldre man har många gånger retat gallfeber på mig genom sitt sätt att vara. Men jag har också insett att han på många vis är en förebild. Till exempel har han alltid haft en bra balans mellan ansträngning och vila. När han snickrar/målar/ gräver etc så gör han det engagerat i 1-2 timmar. Sen vilar han. Då sätter han sig vid datorn eller med en bok i 1-2 timmar. Sen går han igång med det fysiska arbetet igen. Så håller han på, lugnt och metodiskt till arbetet är färdigt. Det blir klart i rimlig tid, han gör sällan fel för att han är för trött och han får aldrig ont i kroppen! Som sjukgymnast har jag träffat otaliga patienter med tennisarmbåge, ont i ryggen eller knäna för att man intensivt ägnat sig åt något som man normalt aldrig gör och naturligtvis överbelastat sig. Någon som känner igen sig?? (jag gör det tyvärr).
I många år har han ägnat sig åt att grodda och varje kväll äter han en stor tallrik sallad där huvudbeståndsdelen är olika groddar. Han har tillverkat groddburkar själv genom att borra små hål i botten på billiga plastkrukor. Han täcker dem med ett porslinsfat och sköljer morgon och kväll. Det tar inte många minuter per dag och kostar inte många kronor heller. Jag groddar också men i perioder. Nu har denna period hållit i sig i snart två år så man får väl kalla det en vana.  Jag har alltså också alltid ekologiska, närproducerade och nyskördade grönsaker att tillgå för en mycket billig peng och det kan jag tacka inspirationen från denna man för.
Man pratar ju om att det är socioekonomiska faktorer som delvis ligger bakom problemet med fetma/övervikt idag. Förr var fetma ett tecken på pengar och hög klass (man hade råd att äta sig mätt) idag betyder fetma avsaknad av pengar och låg klass: man är hänvisad till den billiga skräpmaten. Jag kan inte hålla med om detta. Morötter, kål, potatis, bönor, havregryn och groddar mm är jättebilligt! Detta blir man inte tjock av att äta. Vatten är billigare än läsk. Havregrynsgröt billigare än söt yoghurt. Men skall man leva billigt, nyttigt och inte bli tjock så kräver det förstås tid. För det tar ju tid att laga till råvaror och att prioritera att laga mat från grunden verkar nedprioriterat idag med tanke på alla snabbmatskedjor, lunchmatställen och affärernas ökade utbud av färdigmat i färsk och fryst form.
Jag jobbar på ett sjukhus och har tillgång till en lunchmatsal där dagens lunch kostar 70 kr ca. Då ingår salladsbord, dryck, bröd och kaffe eller te. (Med rabatt och att jag inte äter i matsalen utan tar med mig maten kostar det 55 kr). Det är helt okej mat men absolut inte värt priset. En dag räknade jag ut vad den lunchlåda med rester kompletterade med en morot, en halv tomat och lite groddar kostade: ca 15 kr. Skillnaden mot 70 kronorsexemplet blir 55 kr ggr ca 300 arbetsdagar= 16500 kr på ett år. Dom pengarna kan man ha mycket roligt för. Det är absolut värt tiden i köket! (Men som jag skrivit om tidigare så är det inte bara jag som står i köket. Förutsättningen för att matlagningen i vår familj skall fungera är att alla i familjen ansvarar för matlagning olika dagar).

Jag är helt inne på Karins linje, ska jag "äta upp" mina pengar föredrar jag att göra något lite extra. Dessutom njuter jag desto mer när jag väl äter på restaurang.

4 kommentarer:

  1. jag groddade själv myckat på 1970-talet, vanliga glasburkar, med strumpbyxor som nät-lock... Senare kom speciella burkar, dyra, köpte inte. Hälsokostaffärer hade massa olika frön till salu

    Jobb och vila, varannat, perfekt :)

    jag har bakat bröd själv under femton år, dessa 70 000 kr har jag i madrassen :)

    SvaraRadera
  2. hej.
    här äter vi LCHF och igår åt vi lövbiff köpt för 99kr/kg i storpack. till det gjorde jag en sås utav kryddorna som var kvar i stekpannan,bara hällde på grädde och vispade och tillsatte 1msk ketchup,det blev supergott! till det en vanlig sallad utav sallad,tomat,gurka,paprika.
    mycket gott.
    vi är 2vuxna som köper mat för 2.000kr/månad ,vi lägger 1.000kr var.
    ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Om man tänker på hur köttproduktionen ser ut idag,väldigt pressat. Oftast ett stort lidande för djuren och en stor miljöbov så borde man inte bara tänka på att komma billigt undan. Det finns så mycket man kan äta istället för kött!Med tanke på de omkostnader de har på en restaurang med personal.lokaler m.m så är inte 70kr dyrt för en lunch.Maten är inte för dyr idag den är alldeles för billig. Stora matkedjor som konkurerar och pressar priserna.Det går ut över kvalite och människors arbetsvillkor.Vi köper alldeles för mycket prylar och skräpmat. Vi vill inte lägga pengar på det som verkligen är viktigt,maten!
    Men visst äter man mycket grönt och säsong och lagar allt från grunden så kan man komma både bra och billigt undan.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag håller med ME att vi inte bara skall tänka på priset. Vi köper mycket ekologiskt, men inte allt. Kött köper vi sällan ekologiskt men jag försöker istället att äta mindre kött. Det jag menar är att det vi gör skall betyda något: om jag njuter av en lunch ute med en vän eller jag verkligen uppskattar maten i matsalen och det jag kunnat göra kvällen innan istället för att lägga tid på att förbereda lunchlåda-då är det väl värt priset. Men annars inte. Och vi har ett val! och det handlar inte bara om pengar.
    Karin

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin