torsdag 22 december 2011

Gästinlägg: Vardagsvanor: Att välja hur jag gör och tänker

Frukost Här kommer en fristående fortsättning på Karins gästinlägg från förra veckan.


Jag har ju tidigare berättat om en äldre man som inspirerat till bra vardagsvanor. Om vi träffas och är ute i det lilla samhälle där han bor så skulle vi självklart inte fika ute ”på stan”. Det är inte att tänka på då det ju finns kaffe hemma. Jag bor i Göteborg som verkligen är en kafétät stad. Alla fikar, men mest unga. Många fikar ofta. Det har blivit ett sätt att umgås på.
Jag gillar verkligen att fika! Jag gillar kaffe, kakor, mackor och stämningen på mysiga kaféer. Men jag har valt att bara fika ibland. Jag vill att det skall fortsätta att vara speciellt att dricka en kopp cappuccino. Jag vill inte att det skall bli vardag och skulle aldrig drömma om att stressdricka take-away-kaffe i pappmugg gåendes. Jag vill att kafébesöket skall stå för något speciellt som att man firar något eller att man träffar några speciella personer som man inte träffar varje dag.
Den ekonomiska aspekten är inte oviktig heller. Ett sätt att göra vanliga saker speciella kan ju vara att vara återhållsam med dem som i kaféexemplet ovan. Ett annat kan vara att ladda dem med betydelse/magi.
När barnen var små gjorde vi ibland utflykter till Högsta Berget. Det är en stor sten (kanske som högst 3 meter) som ligger vid en liten obadbar sjö med en knapp kilometer gångväg runt, i en liten skog mellan två villaområden. Inget speciellt alls egentligen. Vi packade ner fika i ryggsäckar och traskade iväg för att avnjuta denna på vår speciella plats. Eftersom vi satt så högt (!) och det var lite farligt fick man vara försiktig, men det var det värt med tanke på utsikten…
Som ni märker försökte jag göra något speciellt av något ganska trivialt. Jag frågade den nu vuxna dottern vad hon mindes av utflykterna till Högsta Berget. Jo, hon mindes dem som att vi alla skulle ut på äventyr!
Livet blir mycket vad vi gör det till. En klyscha som vi alla har hört. Det stämmer ibland, upplevs verkligen inte stämma när vi drabbas av sjukdom, död eller andra katastrofer. Samtidigt vet jag att  det ju gäller även då men är förstås otroligt svårt att tillämpa. Men alla andra dagar när vi bara lever på i vår vardag - då kan vi göra val som betyder något i det stora eller lilla: välja lunchlåda eller dyr utelunch, tycka den skruttiga Volvon är okej eller svära över att den inte är en BMW, göra en sten till ett berg och njuta eller förbanna att man inte har råd att bo vid havet och dagligen sitta på riktiga berg…

Vilka är dina vardagsval? 

Karin

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin