lördag 11 juni 2011

Äntligen hemma

A short recap in English at the bottom...

Nu är jag åter i Göteborg efter min cykeltur från Köpenhamn till Berlin. Det har varit en fantastisk upplevelse både personligt och professionellt! Jag cyklade till Berlin - rätt coolt faktiskt :-) På vägen har jag lärt känna bibliotekariekollegor från hela världen, diskuterat biblioteksfrågor, badat, dansat och lärt mig en hel del finska.

27/5
Vid lunchtid på fredagen tog jag tåget från Göteborg till Köpenhamn. Det gick väldigt smidigt att ta med cykeln även om det var trångt på tåget. Ett riktigt bra semestertips! På tåget träffade jag min kollega Martin som jag tidigare bara haft kontakt via e-post med.

Kick-off party Cph

På kvällen väntade kick-off fest på Köpenhamns stadsbibliotek. Riktigt kul med god mat, bra musik och en chans att hälsa på både danska kollegor och deltagare i cycling for libraries.

28/5 Dag 1

cyc4lib 042

Tillsammans med två andra deltagare, Phil från Kanada & Jorge från USA som bodde på samma hotell som jag, cyklade jag ner med min ryggsäck till det danska kungliga biblioteket, även kallat den svarta diamanten. Efter en otålig väntan startade vi äntligen framåt förmiddagen. Målet var ett vandrarhem utanför Köge och på vägen två olika studiebesök.

Grevie library

Biblioteksbesök med förfriskningar i form av vatten och frukt - mycket uppskattat


Vi kämpade mot både regn och motvind dessutom var det en utmaning att lära sig cykla tillsammans med 80 andra. Det blev ganska sent innan vi kom fram till vårt nattlogi, en högstadieskola i Ströby. Vi orkade bara dricka lite te, duscha och hänga våra kläder på tork innan vi kröp ner i våra sovsäckar.

29/5 Dag 2
Morgonen därpå sken solen åter och vi var några som cyklade iväg för att handla lite danska wienerbröd! Ett perfekt sätt att fylla på med energi på morgonen. Vi fick även chans att titta på skolans bibliotek innan vi satte fart mot dagens mål, Idrætshøjskolen Bosei utanför Præstø.
Även denna dag kom det lite regn på eftermiddagen men det gick bra. Kvällen avslutades med middag, några glas vin och och mer biblioteksdiskussion i skolans matsal.

30/5 Dag 3


På den här japanskinspirerade internatskolan fanns en väldigt fin pool så de allra flesta passade på att mjuka upp kroppen med en simtur och lite bastande. Sedan tog skolans gymnastiklärare täten när vi cyklade till dagens första biblioteksbesök, i Praestö.
Solen sken och när vi när vi tog paus för lunch passade jag och de andra medlemmarna i vår nystartade badklubb på att ta en simtur.
Sista biten fick vi ta färja. Vi besökte naturligtvis även biblioteket i Stubbekøbing.

cyc4lib 067

På kvällen parkerade vi cyklarna och tog buss till en campingplats i närbelägna Nykobing.

Efter middag väntade fler biblioteksdiskussioner i vårt medhavda cirkustält. Vi hade en kock som lagade fantastisk mat i sitt fältkök. Med sina två muurikas lagade han allt från äggröra (frukost) till paella (både med och utan kött)


31/5 Dag 4
På morgonen bussades vi tillbaka till Stubbeköping för att hämta upp våra cyklar. Målet var att cykla till Nykobing där vi bland annat hade ett skypeseminarium med Buffy Hamilton, en amerikansk bibliotekarie.

Party in Nykobing

På kvällen blev det en trevlig middag och efterföljande studiebesök på biblioteket i samma hus.

1/6 Dag 5 Nykobing- Rostock

Den här dagen blev det inte så lång dagsetapp på cykeln eftersom vi skulle ta färjan till Tyskland.

Welcome to Rostock


Väl framme i Rostock fick vi ett massivt mottagande av både media, borgmästaren och tyska bibliotekskollegor. Det blev poliseskort in till stan, bland annat genom en motorvägstunnel innan vi nådde vandrarhemmet i Warnemünde. Våra tyska kollegor hade planerat in ett intressant men mastigt program och vi blev bara hungrigare och hungrigare ... Till slut blev det äntligen dags för middag och fest. Maten var sådär (inte mycket grönsaker pga e-coliesmittan) men bandet var jättebra och jag dansade i flera timmar innan det var dags att bli bussade tillbaka till vandrarhemmet.

2/6 Dag 6 Waremünde/Rostock - Güstrow

Dag 6 (min födelsedag) tillbringade vi i Rostock. På förmiddagen kunde man göra lite olika studiebesök och jag valde att besöka ett före detta Stasi fängelse som numera är ett arkiv- och dokumentationscenter. Det var en ganska skrämmande upplevelse.

Former Stasi jail in Rostock

Efter lunch styrde kosan mot Güstrow. Det var varmt och soligt så vi var ganska möra när vi kom fram. Väl på plats besökte vi biblioteket innan det blev middag. Vi hann inte duscha och byta om men alla var hungriga och törstiga så det fick duga. Jag hade köpt med mig tårtor från ett bageri i Rostock som jag bjöd på och under kvällen blev jag uppvaktad med sånger på 10 olika språk. En oförglömlig upplevelse!

3/6 Dag 7 Gustrow - Waren


Här sov vi i vårt cirkustält på en camping. Mycket mygg men annars fint och trevligt. Vår kock lagade till crepes i sitt fältkök - mycket uppskattat!

4/6 Dag 8 Waren - Fürstenberg

Efter att ha tampats med mygg och takdropp halva natten så kändes det bra att inleda dagen med ett morgondopp i sjön. Det blev en riktigt varm dag så vi gjorde ett längre uppehåll och badade innan vi åter lade i en högre växel för att nå fram till vårt mål för dagen. Väl där väntade mackor och ett ambitiöst seminarieprogram om lösningar kring nedläggningshotade bibliotek innan vi kunde gå och lägga oss i våra rum på vandrarhemmet i Ravensbrück. Tyvärr hann vi inte besöka museet eller titta runt något. Det var dusch och krypa ner under lakanen för att orka med den


5/6 Dag 9 Fürstenberg - Berlin

Cph-Berlin

Det blev en lång och varm dag men alla var otroligt peppade att nå fram till målet för vår resa. Mitt på dagen åt vi lunch i det fria och badade i en kanal.


Arriving in Berlin!

Segergest! Bild: Entressen kirjasto

Kvart i nio på kvällen rullade vi äntligen in vid Hauptbahnhof Berlin. Vilken känsla! Vi skrattade och grät om vartannat!
Men väl framme i Berlin hade jag inte riktigt tid att njuta. Istället var jag tvungen att cykla till mitt hostel i Kreutzberg (utan karta med med hyfsat lokalsinne) och jag insåg att Berlin är en ganska stor stad... Men jag kom fram till slut efter att ha frågat mig fram. Kvällen (natten) avslutades med en grönsakskebab från Mustafas gemüsekebab på Mehringdamm - rekommenderas!

6/6 Dag 10 Berlin

Seminar in Berlin

Redan tidigt på morgonen var det dags att cykla iväg till dagens seminarium.


Bike shop in berlin

Cykelreparatör där man kan titta in i restaurangen brevid.

Jag hade inte direkt någon tid för sightseeing men den här cykelreparatören låg alldeles i närheten av mitt hostel. Coolt med ett stort fönster mellan cykelaffären och restaurangen brevid.
Kvällen avslutades med en stor fest på den nedlagda flygplatsen Tempelhof som numera är används som ett friluftsområde för allmänheten.

7/6 Dag 11 Berlin



Upp tidigt och packa innan vi cyklade iväg till Haupbahnhof för att delta i en cykeldemonstration. Tillsammans med ett 100-tal tyska bibliotekarier cyklade vi en runda igenom stan och avslutade med att ansluta till den tyska bibliotekarieföreningens konferensen. Sen var jag tvungen att cykla tillbaka till mitt vandrarhem och slänga mig (och cykeln) i en taxi till flygplatsen.
Jag var lite nervös för att flyga med min cykel men allt gick bra och efter en timma i luften var jag tillbaka i Köpenhamn där familjen mötte upp.

Det har tagit några dagar att landa och att smälta alla intryckt. I efterhand inser jag att det nog hade varit en bra idé att stanna i Berlin några dagar för att komma i kapp (och hinna se lite av denna stora men cykelvänliga stad) men jag längtade efter familjen och var dessutom tvungen att återvända till jobbet.
Under den här cykelturen blev det ganska tydligt för mig att jag trivs med att vara utomhus mycket och att vara fysiskt aktiv och det blir en utmaning att göra plats för detta i min vardag. Jag har också fått ta del av en mängd olika idéer och projekt som jag vill kunna använda mig av i mitt arbete - det blir också en utmaning! Dessutom vill jag behålla kontakten med alla människor jag mött så det blir nog lite resor framöver.

And in English
I'm finally back in Gothenburg after my ride with cycling for libraries from Copenhagen to Berlin. It's been an amazing experience both personally and professionally! I actually cycled all the way to Berlin - pretty cool :-)
On the way, I have gotten to know librarian colleagues from around the world, discussed library issues,gone swimming, danced to great bands and picked up a bit of Finnish as well.
It has taken me a couple of days to come down to earth and to digest everything from this fantastic expericence. Now 's time to make use of everything I learned and experienced during this trip. It became quite clear to me that being outdoors a lot and being physically active agrees with my personality and I need to make time and create space for that in my everyday life.
Also I hope to able to keep in contact with everybody which means that I will have to plan for some travelling in the future.

Mer
Här kan du läsa en bloggpost på franska om vårt äventyr
Flickrgruppen Cycling for libraries

2 kommentarer:

  1. Häftigt äventyr! Jag har dammat av en gammal cykel, men jag är inte så modig..

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin