onsdag 9 februari 2011

Sista chansen: Köpgalna barn



Nu har jag sett dokumentären Köpgalna barn (en något missvisande titel då den heter Consuming kids i original). Filmen är skriven och regisserad av Adriana Barbaro & Jeremy Earp och den distribueras av The Media Education Foundation som producerar dokumentärfilmer och annat material som ifrågasätter och kritiserar amerikansk massmedias sociala, politiska och kulturella inflytande.
Sista chansen att se filmen är nu på lördag den 12 februari.

Den här dokumentärfilmen kom 2008 och handlar om hur storföretagen genom olika typer av marknadsföring skapar och utnyttjar köpgalna barn - allt för att etablera ett förhållande till framtidens penningstarka konsumenter.
Sedan 1984 har reklam riktad mot barn mer än tiodubblats i USA. Numera handlar det inte bara om TV-reklam utan om allt från produktplaceringar i filmer, barnprogram, frukostflingor etc till målgruppsanpassade banners på internet liksom sponsrade skolor och läromedel En psykolog som intervjuas drar en obehaglig paralell mellan pedofiler och marknadsförare som försöker sälja produkter till barn. Bägge måste förstå hur barn fungerar psykologiskt och bägge ägnar sig i stor utsträckning åt sk. grooming.

Tjatfaktorn
Något annat som filmen tar upp är att barnen redan i unga år har ett stor inflytande på familjens konsumtion genom den sk. tjatfaktorn. Det handlar om betydligt större summor än lite veckopeng. Barnen styr vilken bil familjen väljer, var man åker på semester osv

Lindex Shop Online - T-shirtLindex Shop Online - T-shirt
Bilder från Lindex shop Online

Visst är det intressant att USA är det enda industrialiserade land som inte har stiftat några lagar mot reklam riktad till barn? Även om mycket i den här filmen känns superamerikansk så finns det även en hel del som är tänkvärt även för svenska förhållanden. Det räcker att gå in på närmaste H&M eller Lindex för att se hur stor del av kläderna som gör reklam för någon tecknad figur. Jag måste också erkänna att jag har köpt ett Hello Kitty pålakanset till min dotter samt en och annan Blixten Maqueen klädesplagg/pryl när Storebror var yngre (nu är det bara Star Wars som gäller). Jag märker själv hur mina barn påverkas av reklamen på Nickelodeon, en TV-kanal som de bara tittat på de 2 senaste åren och som de dessutom bara får titta på några timmar på helgen.

Mer
Det finns en "study guide" om du vill fundera lite extra över de frågor som tas upp i dokumentären.
Konsumetverkets sida om reklam till barn
Reklam funkar inte på mig... en undersökning av ungdomars relation till reklam på internet, i mobiltelefoner och andra nya kanaler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin