onsdag 19 januari 2011

Bokonsdag:Pengarna och livet

Pengarna och livet

Idag handlar det om Pengarna och livet - en bok om privatekonomi för kvinnor (även om den nog är minst lika nyttig för män) kom ut på internatioenlla kvinnodagen 2010. Författaren till boken, Birgitta Piper, arbetar sedan många år tillbaka som ekonomijournalist och det var när hon började svara på läsarfrågor om ekonomi i M Magasin – det av Amelia Adamos livsstilsmagasin som riktar sig till kvinnor över 50, som hon insåg hur mycket okunskap det fanns när det handlar om privatekonomi.
Boken bygger till stor del på de frågor hon fått på under sina fyra år på M Magasin, men innehåller också personliga reflektioner och intervjuer med tre olika ekonomiguruer.
Boken är uppdelad i 11 kapitel varav det första om pension och det andra om sparande är de längsta. Det finns även ett kapitel där Piper intervjuar personer som ekonomiprofessor Göran Grosskopf, Mia Odabas och Christer Ericsson (Consafe). Längst bak finns en bra ordlista där man kan slå upp ord som hausse och hedgefond. Jag gillade även kapitlet om barn och pengar med bland annat tips vad som är lämplig summa veckopeng eller månadspeng vid olika åldrar.


Mycket kritik blir det
Det här är inte en inställsam bok utan Birgitta Piper är exempelvis minst sagt kritisk mot den drygt 10 år gamla pensionsreformen, ett system som tvingar oss alla att placera delar av vår pension på börsen – och i princip hoppas på det bästa. Hon varnar för att bankernas rådgivare har som uppdrag att sälja in sina egna produkter och hon är också tämligen kritisk mot sambolagen och framhåller att det bästa ändå är att gifta sig.

Inspiration och handling
Det här året har jag bestämt mig för att i mina recensioner lyfta fram det som fått mig att haja till eller själv agera som en följd av att ha läst boken. I det här fallet är det framför allt två saker som har fastnat:

Fondavgifter: "är du 30-år och sänker avgiften med 1 %-enhet får du ca 20% högre pension".
Exemplet är avsett att visa på skillnaden på en hög och en låg fondavgift på längre sikt
Det här inspirerade mig att planera in en helkväll med mina pensionspapper. Jag har alla möjliga typer av pensioner inkl. eget pensionssparande ITP och jag har ingen direkt överblick. När jag läste det här blev jag själv peppad att se om jag kan sänka min avgift. Ett första steg är att gå in på minpension.se

Hur skapar man en trygg och hållbar privatekonomi? Först och främst genom att inte överkonsumera, utan ge utrymme för sparande...(GG) Vi har tyvärr skapat oss behovs som vi kanske egentligen inte har och därmed dragit på oss kostnader som vi inte tror att vi kan vara utan... (MO) Sparsamhet, ordning och reda...Tänk på dina utgifter...Köp begagnat... (C.E)

Det är intressant att samtliga ekonomiexperter hänvisar till klassiska spartips som storkok, köpa begnat, amortera på sina lån, att samt att ha en buffert när det gäller privatekonomin. Det finns en anledning till att det är just klassiska knep - för att de är effektiva.
Min plan det här året är bland annat att bli bättre på att ta till vara på rester, framför allt genom att ta med lunchlåda till jobbet då jag vill kunna lägga mina pengar på bland annat min träning.

Min rekommenderation är absolut att låna den här boken på biblioteket. Jag tror även att det skulle kunna funka att ha en studiecirkel kring boken för vi borde diskutera sådana här frågor mer!

6 kommentarer:

  1. Ja, det är viktigt att veta hur det kan se ut om t ex ena parten blir långvarit sjuk alt dör.
    Känsligt och svårt att ta upp men när man står där kan man inte påverka situationen.

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa lite mer om den här boken, ska absolut kolla in den!

    SvaraRadera
  3. Låter som en vettig bok. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Den låter jättebra!

    PS. Titeln är Pengarna OCH livet :)

    Sofia

    SvaraRadera
  5. många är både okunniga och ointresserade, inte bara de äldre som låtit mannen sköta ekonomin

    SvaraRadera
  6. Den här boken ligger nu under "reserverade titlar" på min sida på minabibliotek.se

    Har just bloggat om att min veckans utmaning är att få bättre koll på privatekonomin.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin