torsdag 11 november 2010

Boktorsdag: Get A Life

Get a life!

Eftersom jag bloggat om livet och döden den här veckan passar det bra med en bok som heter "Get a life"

Under flera år levde jag utan TV men sedan jag först blev sambo för ett 15-tal år sedan har TV:n varit en del av inredning. Efter jag fått barn har det blivit allt mer TV, mycket för att man helt enkelt är hemma mer och att det då är lätt att slå på dumburken. Men sedan i somras har mitt TV-tittande minskat rejält. Jag ser fortfarande en hel del film (och barnen ser en del barnTV - särskilt på helgmornar) men det kan faktiskt gå flera kvällar utan att TV:n ens har varit påslagen.



If you object to TV so much, you can just turn it off!
Um, yeah. That’s the campaign. We turned it off, we liked it off, and we’re telling people how nice it is. We are countering the millions of dollars that are spent every year telling people how wonderful TV is

I somras fick jag låna boken "Get a life" av Ivan. Boken gavs ut av organisationen White dot 1998. Organisationen ägnar sig åt att informera om och kampanja för ett TV-fritt liv.
Syftet med boken är att vara en överlevnadsguide till ett liv utan TV. Boken tar upp alla möjliga olika aspekter av TV-tittande och det följder TV-tittandet får både om man ser till individen och till samhället i stort. För TV-tittande leder till att vi stänger in oss i hemmen något som även får följder för vår omgivning, gator och torg avfolkas och vi blir mer isolerade.
I slutet av boken hittar man "the white dot survival guide" där man kan få tips på hur man kan stå emot lusten att titta på TV, hur man hittar andra nöjen- och fritidsaktiviteter och hur man slår tillbaka mot TV-producenterna och annonsörerna.

One Nation Under CCTV

Bild: Steffen M. Boelaars

Är all TV av ondo? Ja och nej. Jag har ju själv varit med i TV och pratat om mitt köpstopp flera gånger och det har varit ett kraftfullt sätt att nu ut med mitt budskap. Samtidigt är vi i Sverige tack och lov förskonade från det stora utbudet och den intensiva reklambombardemang som i USA.
Boken tar även upp övervakningskameror av olika slag något som blir allt vanligare även i Sverige.

Avslutningsvis så kom den här boken ut 1998 och idag är det knappast TV-tittandet i sig utan mer den sammanlagda skärmtiden som är ett problem. Efter att ha genomför olika elektroniska pauser/fastor vet jag av erfarenhet att det är betydligt lättare att låta TV:n vara avstängd än att hålla mig borta från datorn/webben. Det finns en anledning till att Adbusters har döpt om ”Turn Off TV Week”till ”Digital Detox Week”.


Hur ser du på TV? Skulle du vilja leva utan TV?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin