tisdag 20 juli 2010

Medvetna konsumenters favorit och hat-varumärken våren 2010

Organic Beans from Saltå kvarn in Järna.

Bild: mismisimos
Caresumers är en community för människor som vill förändra samhället med sin konsumtion. Under våren har man samlat in över 13 000 betyg från sina användare vad de tycker om olika varumärken.

Topplista
1. Saltå Kvarn
2. Fair Trade
3. Coop Änglamark
4. IKEA
5. Apple
Personligen har jag ingen större relation till Coop Änglamark (jag handlar på ICA) eller Apple (jag är PC-användare och har en gammal SonyEricsson telefon från 2006). IKEA är jag mer kluven till eftersom de å ena sidan tillverkar "slit och slängmöbler" och å andra sidan har ett aktivt och genomgående miljöarbete.

Bottenlista
1. MarlboroClassics
2. Café Magazine
3. Amelia
4. Euro Shopper
5. Aftonbladet
Förutom Aftonbladet som jag då och då läser på näter har jag ingen direkt relation till ovanstående varumärken.

Vilka är dina favoritvarumärken?
Mer
Caresumers har en FB-sida och en blogg.

4 kommentarer:

  1. Att apple hamnar på topp fem känns lite underligt. Sidan riktar sig uppenbarligen till tycke och smak, det ligger nog knappast inga fair trade eller ekologi-undersökningar bakom sidans statistik.

    SvaraRadera
  2. Det är absolut tycke och smak. Jag skulle tro att de som svarat på frågorna om varumärlen är en viss typ av människor som använder sig av övervägande Appleprodukter.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Patagonia som tillverkar kläder och skor. De har en utpräglad grön filosofi. Att de gör snygga saker gör ju inte märket sämre.

    patagonia.com

    Hälsningar
    Albin Norén i Karlstad

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också Patagoia! Jag har skrivit om grundaren Yvon Chouinard här http://notbuying.blogspot.com/2009/02/bokonsdag-let-my-people-go-surfing.html - hans bok är väl värd att läsa.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin