måndag 7 juni 2010

Gästinlägg: På riktigt

Bowl of clouds

Bild: kevindooley

"Jag är en påhittig person med många funderingar. Jag gillar att se helteter, dvs hur allt hänger ihop. Jag vill att världen ska bli lite bättre och försöker därför börja med mig själv. Det är där man måste börja tror jag, hos sig själv. För som en medveten konsument kan man påverka, som en god medmänniska påverkar man sin omgivning och genom aktiva val i vardagen påverkar man sitt eget liv".

Dagens gästinlägg kommer från Frida. Hon 35 år och bor i Söderhamn tillsammans med sin man och två barn. Familjen valde för drygt ett år sedan, efter 11 år som ägare till en 1800-tals villa, att flytta till ett bostadsrättsradhus. Det har gjort att de idag har mer tid för varandra och för det som de värdesätter i livet. Frida jobbar med ekonomi och administration inom kollektivtrafiken. Varje måndag skickar hon ut ett inspirationsmail till företagets anställda. Frida gästbloggar även på www.vardskapet.se.

Vad ger dig energi? På riktigt alltså? Vilka är dina mål? På riktigt alltså?
Hur vet du att det du gör är i linje med det du vill med ditt liv? På riktigt alltså?

Vi är alla olika. Men jag tror att vi alla vill att livet ska vara bra. Vad är ett bra liv för dig? När mår du bra? När känner du att du har gjort världen lite bättre?

Okej! Ditt mål kanske inte är att göra hela världen bättre, eller?

För mig är det det! Jag vill verkligen försöka påverka på alla sätt jag kan för att göra världen lite bättre. I varje fall försöker jag inte göra världen sämre, det är liksom inte mitt mål. Ett av mina mål är att göra världen till en plats för mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn……

Någon har sagt att framtiden inte har några lobbyister, eftersom ingen har några minnesbilder av framtiden, därför är det svårt att påverka dagsläget för att göra det bra för framtiden. Det är säkert sant! Ingen har några känslomässiga minnen av framtiden….

Men det är ju ganska enkelt, att välja en bra framtid! Bra mat, lite mindre konsumtion och mycket mer värdskap. Det kommer vi långt på, eller vad tror du?

Frida funderar: Vad mer kan jag göra, varje dag, för att göra min vardag och framtiden lite bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin