måndag 15 mars 2010

Internationella konsumentdagen



Idag är det den internationella konsumentdagen. Jag passade på att intervjua min bror Peter som arbetar som konsumentvägledare i Järfälla kommun om vilka han tycker är de viktigaste konsumentfrågorna.

1. Stirra dig inte blind på priset på när du shoppar på nätet. Kolla vem som ligger bakom butiken och var produkterna kommer ifrån annars kan det bli problem vid reklamation (läs mer på sid. 8).

2. Det är en hel del tvister kring hantverkstjänster iom. ROT-avdraget. Viktigt att tänka på är att muntliga avtal gäller men att de kan vara svåra att bevisa. Ett annat tips är att lägga in en vitesklausul i avtalet, dvs att snickaren blir skadeståndskyldig om arbete drar ut onödigt mycket på tiden.

3. Läsa in konsumentköplagen och lär dig dina rättigheter. Det finns bra information att hämta hos Konsumentverket.

4. Öppet köp och bytsrätt är inte lagstadgat utan frivilligt från butikens sida. Avtal gäller så kolla vad som står på kvittot. Skriv till på kvittot om ni avtalar något muntligt.

5. Försäljare på stan lyder inte under distans- och hemförsäljningsrätt. 14 dagars ångerrätt gäller bara vid köp per telefon eller online.
Tre tips som gör dig till en säkrare konsument

  1. Spara kvittot!
    Spara kassakvittot ifall du behöver byta eller reklamera något du köpt.
  2. Skriv avtal!
    Annars kan det vara svårt att bevisa vad ni har kommit överens om. Gäller särskilt beträffande hantverkstjänster.
  3. Var rädd om din signatur!
    Läs avtalsvillkor innan du skriver på någonting

Mer
Sveriges Konsumenter passar på att lansera sin valplattform inför riksdagsvalet i höst. Den består av krav på sex viktiga områden för konsumenterna. Idag får även alla partier en enkät där svaren kan ge besked till väljarna om var de står i ett antal viktiga konsumentfrågor.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin