måndag 18 januari 2010

Matmåndag: Manna . en medveten kokbok

manna

Bild: Langenskiolds

Du blir vad du äter. Men världen blir också vad du väljer att äta.

I höstas recenserade jag Carolas Ekokök. Carola Magnusson ligger även bakom Manna: en medveten kokbok, tillsammans med Karin Bille (text) och Gunnar Bergkranz (foto). Manna kom ut 2005 och fick 1:a pris i kategorin Livstilslitteratur av Måltidsakademin i Grythyttan samma år. Boken köpte jag på Mossagårdsfestivalen 2008 men sedan har den tyvärr bara blivit stående i bokhylla, vilket är synd eftersom den innehåller många bra och inspirerande recept!

Manna vill sälja in sig som "en annorlunda kokbok med jordens bästa recept för dig som bryr dig". Carola Magnusson är ansvarig för recepten och har valt att lyfta fram "mat som inte bara är god mot smaklökarna utan också är ett gott val för dig som tänker på matproduktionens konsekvenser för vår jord".

"Jag tror på den närodlade, säsongsanknutna råvaran och vill gärna vara en ekologisk matinspiratör som får matlagare att släppa loss kreativiteten och låta maten smaka mer."

Det är en rätt eklektisk blandning av recept, allt från drickbart (Saudichampagne och grön skumpa), bröd och efterrätter (marängswiss med hemgjord glass) till grillrätter. Det är mycket vegorecept men även en hel del kötträtter (myckett lamm). För veganer finns det lite tilltugg som hummusvarianter och en hel del recept där man bara behöver byta ut ägg- eller mejeriprodukter men chokladtårtereceptet innehåller t. ex gelatin.

Längts bak i boken finns ett kapitel om världen ur tallriksperspektiv med korta texter om ämnen som monokultur, vilken fisk man skall välja, ekologiskt kaffe samt tigerräkor och mangrove. Det är det här som gör Manna till mer än bara en vanlig kokbok. Det är inte så mycket nytt för den som redan är mat- och miljöintresserad men förhoppningsvis kan den som köpt Manna som en vanlig kokbok få sig en tankeställare ller två. Intressant nog finns det en text om att laxodlingens negativa konsekvenser. Samtidigt innehåller boken en hel del recept med lax... Boken avslutas med en guide till olika miljömärkningar och en sida med litteratur- och webbtips.

Boken verkar vara tillfälligt slut på internetbokhandlarna men den kan köpas direkt från förlaget och det finns även några (dyrare) ex till salu på Bokbörsen. Mitt ex flyttar nu till kokbokshyllan och jag skall planera in några recept den kommande månaden, t. ex svarta linser i kokossåsn (här finns en variant på receptet).

2 kommentarer:

  1. Du har fått en award av mig. Läs mer i min blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har precis läst ut din bok, jag tycker den var väldigt intressant.

    Likt många andra är jag dock lite besviken över att ditt köpstopp inte var ett "riktigt" köpstopp. Iaf inte som jag ser det. Eftersom du är "talesman" i media (jag upplever det så) för denna rörelse så hade jag förväntat mig ditt köpstoppsår utan sådana saker som frisörbesök och dagstidningar (själv studerar jag utan studiemedel, har två små barn och har inte varit hos frisören på ca 3 år och ja, jag är hyfsat fåfäng så det är inget jag lätt har prioriterat bort ;)). Självklart är det upp till var och en var gränsen för nödvändiga inköp går men i ditt fall tycker jag du shoppade mycket och hade flera "lyx"-saker på din nödvändighetslista. Men för dig var det ju säkert en uppoffring och en stor förändring från hur du tidigare levde så man kanske kan kalla det för köpstopp då. Samtidigt inser jag också att poängen inte handlade om att välja bort så mycket som möjligt men detta till trots så känner jag att ditt köpstopp var något av en bluff. Kanske beror på att jag har en extremt tajt ekonomisk situation och tar det som en förolämpning när någon ska välja bort allt men ÄNDÅ lever gott i jämförelse mot mig? Jag vet inte varför det väcker så starka känslor, jag blir nästan lite irriterad! Men förutom mitt problem med dina undantag från köpstoppet så gillade jag verkligen boken som är otroligt tänkvärd.

    Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin