måndag 12 oktober 2009

Matmåndag - Carolas ekokök


Carolas ekokök

"Genom att laga mat från grunden och återanvända så mycket som möjligt får jag en helt annan ekonomi och pengar att köpa riktigt bra, ekologiska råvaror för."

Carola Magnusson
är eko-kocken som bl.a. lyckats få flera skolkök att enbart serverar ekologisk högkvalitativ mat, till samma kostnader som konventionell skolmat.Hon är en matmamma och tv-kocken som inledde sin karriär i skolköket. Förutom sin medverkan i TV4´s Matakuten är hon även en eftertraktad föreläsare och debattör. Hon har fått en mängd olika priser och utmärkelser som Änglamarkspriset och Förebildspriset för sitt mod, nytänkande och entreprenörskap.

Carolas 10 tester

  1. Satsa på ekologiska, KRAV-märkta alternativ
  2. Våra barn har rätt till nyttig och ren mat, nu och alltid
  3. Läs innehållsdeklarationer och ta reda på vad du stoppar idig. Välj bort produkter som innehåller syntetiska tillsatser.
  4. Alla ska ha chans att få ta del av "nya smaker"
  5. Laga maten från grunden, igna hel- eller halvfabrikat
  6. Tag tillvara och släng mindre mat! Inget ska behöva gå till spillo, me dlite fantasi kan man göra mycket av rester.
  7. Vi får inte störa naturens kretslopp genom utsläpp som förgiftar.
  8. Genmanipulation - nej tack!
  9. Minska på portionsstorleken av kött och fisk och ät istället mer grönsaker - det sliter mindre på miljön.
  10. Köp inte flaskvatten.
Carolas ekokök är uppdelat i 6 kapitel, vilt, fisk, lamm, nöt, gris och fågel. För en icke-köttätare som jag trodde jag inte att det fanns så mycket att hämta i den här kokboken men jag ville ändå titta igenom den. Och boken innehåller trots allt en hel del vegetariska recept (mycket rotsaker) som rotsaksplättar, potatis-och rotsellerisoppa m.m. I receptregistret längst bak är de vegetariska recepten utmärkta med ett grönt hjärta.
Recepten känns skandinaviska, rena smaker med tonvikt på rotsaker men det finns även lite asiatiska influenser och på ett ställe står det att Carola har bott på Sri Lanka.
Boken innehåller även hel del bra fakta om livsmedelstillsatser och olika miljömärkningar.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillade kokboken och de recept som jag har provlagat har varit mycket goda men jag kommer nog ändå inte att köpa boken.

Jag har även hennes andra kokbok, Manna - En medveten kokbok hemma och kommer att recensera den vid ett senare tillfälle. Kokboken Carolas ekosöta som innehåller recept i kategorierna Frukt och bär, Dinkel och ägg, Nötter och frön samt Choklad och kokos ser jag också fram emot att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin