måndag 8 september 2008

Matmåndag - Arla drar in ekoprodukter men satsar på probiotiskt

Bilden är tagen av Evil Genius Society: Share the world...

Från och med vecka 33 har Arla tillfälligt tagit bort två produkter. Den ena produkten är ekologisk mjölk 3 % i alla förpackningsstorlekar. Den andra produkten är ekologisk mellanmjölk i storpack 10, 20 och 120 liter. Produktionsstoppet beräknas vara till vecka 51. Anledningen är den ökade efterfrågan som har gett brist på ekologisk mjölkråvara. Istället erbjuder man svensk konventionell mjölk respektive dansk ekologisk mjölk.
Även Skånemejerier känner av den ökade efterfrågan på och även där är det den ekologiska standardmjölken som ligger risigt till.
Vi dricker i princip ingen mjölk här hemma så vi berörs inte av beslutet men det är trist för de dagis och skolor som köper ekomjölk i storpack.

Eko och probiotiskt
Consumer Nordics, ett av Arlas varumärken, lanserar nu under produktnamnet Cultura en ny produkt som kombinerar ekologiskt och probiotiska bakterier. Bakterien, en mjölksyrebakterie som Arla har patent på, heter F19 och är välgörande för tarmfloran. Den nya produkten blir den första ekologiska shot som är kombinerad med en mjölksyrabakterie. Trots sin ringa storlek, 100 ml, innehåller den lika mycket mjölksyrebakterier som fem fulla tallrikar med den vanliga 1-liters varianten av Cultura. Den nya produkten kommer att lanseras i hela Norden, med början i Danmark men när den kommer till Sverige är ännu okänt. Jag testade probiotiska droppar i vintras när vi var sjuka hel tiden och jag inbillar mig i alla fall att vi fick lite mer moståndskraft.

Källa ekoweb.nu

8 kommentarer:

  1. Enligt ICA Maxi där jag handlar har Arla tyvärr också dragit in den Gammaldags ekologiska mjölken p g a samma råvarubrist. http://tagganer.blogspot.com/2008/09/mjlk.html#links

    SvaraRadera
  2. Det är trist när sådant händer! Det är brist även på ekologiskt potatismjöl såg jag på förpackningen av de ekologiska köttbullar ( för dem som inte är vegetarianer än! ).

    SvaraRadera
  3. Hej Anki,

    Tack för en bra blogg. Jag hoppas att du mår mycket bra.

    Det skulle vara en ära för mig om du har lust att komma på mitt CSR lucnhseminarium som jag har på FN dagen, den 24/10 med start klockan 12:00 i Stockholm. Du behöver såklart inte betala något. Anmäl dig gärna här anmalan@lium.com skriv koden 1010alex vilket innebär att du inte blir fakturerad. Jag kommer att publicera hela programet här: www.metrobloggen.se/csr. Du får gärna maila till mig också om du vill: richard.lium@lium.com Trevlig dag & kram

    SvaraRadera
  4. Dumheter, fett och röd mjölk är inte farligt, köper Wapnö i stället, konstigt, deras mjölk, grädde och fil är godare och håller längre...

    SvaraRadera
  5. Ja Wapnös produkter är goda och de har en kul kokarusell på gården.

    SvaraRadera
  6. Wapnö känner jag inte igen, var kommer det ifrån? Finns det ohomogeniserad mjölk?

    SvaraRadera
  7. Wapnö är ett mejeri i Halland.
    Enligt deras hemsida: Wapnö Mejeri har alltid varit försiktiga med att överarbeta mjölken och endast homogeniserat med lågt tryck. Efter förfrågan från våra kunder med argument som bättre smak och nyttighet låter vi nu viss mjölk vara precis som den är, men pastöriserad förstås. Skaka förpackningen varsamt om du vill ha grädden jämnt fördelad i mjölken. Vill du skumma grädden, skruvar du av korken och använder gräddskiktet.
    de har en trevlig julmarknad i slutet av november.

    SvaraRadera
  8. Ska kolla om den möjligen finns att få tag på här. Jag har en intressant mailkorrespondens med Arla... Dom är artiga och slingrar sig mest men vi har inte sett slutet än!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin