tisdag 19 augusti 2008

Ge digna kläder nytt liv

Bild: better homes and gardens, tagen av I, Timmy

Det enklaste sättet att återvinna kläder är att skänka dem vidare till någon annan som kan ha användning för dem. Själv byter jag t. ex barnkläder med andra barnfamiljerfamiljer och vanliga kläder med grannen som tyvärr har flyttat nu. Men den som är lite händig kan göra mycket med ett klädesplagg. Ibland behöver man inte ens använda nål och tråd, trasha, klipp, knyt och voila så har du ett nytt plagg! Man kan också färga om plagg eller dekorera med textilfärg, pärlor eller lappar.

Jag är hopplös med symaskinen men jag har ambitionen att bemästra den utan att min mor behöver sitta brevid och instruera mig, jag har ju faktiskt haft den i över 10 år nu. Min mor gör dessutom sitt bästa för att uppmuntra mig och ger bort böcker om lapptäcken och annat. Jag får låna om Doredo på biblioteket och prova något projekt så att jag kommer igång.


Läs mer!
Second Looks, old clothes and throwaways get remade into one-of-a-kind fashions by yogi designers.

4 kommentarer:

  1. I Sthlm finns det möjlighet att köpa Remake kläder på stadsmissionens second Hand butiker. http://www.stadsmissionen.se/zino.aspx?articleID=678

    Då får man design kläder för en billig slant och man behöver inte vara så duktig med symaskinen.

    SvaraRadera
  2. Min mor fixar och ändrar, hon har sparat tusenlappar på att laga killbyxor och trasiga dragkedjor. Ibland har jag köpt bra rea-plagg, för jag har vetat, att hon kan ändra lite.

    SvaraRadera
  3. Hej Anki!
    Tack för din bok, mycket bra o inspirerande!Har bestämt mig för ett köpstopp på en månad, fast jag har satt upp egna regler - dessutom inkluderar tiden även andra saker jag "slipper" (vilket låter roligare än "får inte"). Det känns riktigt befriande o spännande!

    Vänligen
    Bibbi/Ming Ching

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid sedan barn ben hålt på att ändra slakta fixa och duna med kläder....det är roligt billigt ocg dessutom spar mig mera köpandet och pengar!
    L

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin