fredag 15 augusti 2008

Livet är mer än prylar

Humla 3

Bilden är tagen av Blind Höna

Så liten plats en människa tar på jorden
mindre än ett träd i skogen
Så stort tomrum hon lämnar efter sig
En hel värld kan inte fylla det

Flest prylar när man dör vinner?
Idag har jag varit på begravning, en kollega har gått bort efter en tids sjukdom. Återigen blir jag påmind om att det inte spelar någon roll hur måna prylar man har när man dör, man kan ändå inte ta med sig dem. Flest vänner däremot, och upplevelser - det är nog det man skall sträva efter.

4 kommentarer:

  1. Vacker bild. Lev i nuet och njut. Finns alltid något att vara glad för.
    Det är vi dåliga på här i Sverige. På andra håll i världen är planering som ett dåligt ord, kan man inte vara i mitten? Lagom är ju annars det svenska ordet, men inte när det gäller att leva i nuet och njuta av det vi faktiskt har. Vi är ganska missnöjda och vill bara ha mer...

    SvaraRadera
  2. Så rätt. Jag har upptäckt att mitt köpstopp med en underbar automatik givit mej mycket mer tid och energi till precis det du skriver, relationer, upplevelser och även eget filosoferande. Jätteskönt!

    SvaraRadera
  3. Nu blir det djupt här. När min pappa plötsligt gick bort för några år sedan insåg jag efter att den första smärtan lagt sig att HAN hade levt till fullo de sista åren.
    Jag tror att han dog nöjd och det vill jag också vara. Det är ett bra mål.

    Jag är numera mycket bättre på att unna mig, bättre på att vara lycklig, bra på att ha roligt och njuta av livet. Man kan ju inte alltid gilla läget, men förutsatt att man vet vad som gör en glad så kan man ju göra sitt bästa för att få till så många som möjligt av just de stunder i livet som känns riktigt positiva.

    Jag strävar inte efter upplevelser - snarare efter ro i det jag gör, att inte stressa utan låta var sak ta sin tid och se till att det jag vill få färdigt inte alltid följs av ännu en sak som måste göras. Jag har på senare år lärt mig att slappa, från att ha levt som en duracell-kanin i större delen av mitt liv. Mina krav på mig själv och min omgivning har minskat. Jag försöker dämpa min energi för att jag har märkt att den inte enbart är positiv... Och det senaste halvåret har jag kännt mig ny på något sätt. Underligt, men väldigt skönt.

    SvaraRadera
  4. "...att rätt leva för att värdigt kunna dö...".

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin