torsdag 24 juli 2008

Tre saker

Bild tagen av besimo


On Simplicity (en blogg som jag hittade via Zen habit) läste jag inlägget Three Things You’ve Given Up and Never Regretted. Sara skriver att hon slutat använda nagellack och avslutat sin tidningsprenumerationer utan att ångra det. Dessutom har hon förlikat sig med att hon inte kan ändra på sin man. Jag började fundera på vad det är som jag har slutat för att förenkla mitt liv och som jag inte ångrat. Jag kom fram till följande tre saker, varav två var samma som Sara.



  1. Kaffe
  2. Nagellack
  3. Tidningsprenumerationer

Kaffe
Jag dricker mycket te men tidigare hände det allt som oftast att jag köpte en latte på stan. Jag bestämde mig för att helt sluta dricka kaffe och jag faktiskt har aldrig ångrat mig. Det har nog hänt att det har slunkit ner en macchiato eller två under de år som gått men jag kan inte säga att jag saknar latten.

Nagellack
Jag har aldrig använt nagellack regelbundet och för nåt år sedan bestämde jag mig av miljöskäl att avstå helt. Nagellack består oftast av fyra komponenter: lösningsmedel, filmbildare, mjukgörare och färgpigment. Ett vanligt lösningsmedel är etylacetat men även andra lösningsmedel, som isopropylalkohol, toluensulfonamid och formaldehyd, brukar ingå. Dessutom måste man använda lösningsmedel för att ta bort nagellacket. Alla dessa medel kan skada miljön, om de inte hanteras rätt. Så nu har jag "bara" naglar, ibland använder jag en speciell nagelfil som polerar naglarna.

Gör så här när du vill göra dig av med rester!
Lämna medlet/nagellacket i närmaste miljöstation. Blanda aldrig ihop rester, utan lämna in dem var för sig. Se till att förpackningen är hel och att innehållet tydligt framgår även om du använder annat än orginalförpackningen.

Tidskriftprenumerationer
De tidakriftsprenumerationer som löpte ut under mitt köpstopp har jag inte förnyat. När jag köpstoppade uptäckte att det inte var så kul att läsa om alla saker jag kunde köpa. Just nu prenumerar jag inte på några tidskrifter (däremot dagstidningar) ändå hinner jag knappt läsa de som kommer för att jag är medlem i någon förening. Istället läser jag tidskrifter på biblioteket och ibland köper jag något lösnummer men för det mesta hinner/orkar jag inte läsa ut det ändå.

Att sluta med dessa tre saker har förenklat mitt liv på många plan. Jag sparar en hel del pengar på att inte köpa kaffe på stan, och te blir aldrig lika gott som om man gör det själv. Jag sparar både tid, pengar och miljö på att inte måla naglarna. Och köpsuget efter inredningsprylar, kläder och annat är inte alls lika stor som när jag regelbundet köpte/prenumererade på tidningar.

Dessutom är jag glad att jag aldrig började röka...



Har du slutat med något?

7 kommentarer:

  1. Intressant att läsa vad du slutat med! Själv har jag också slutat med kaffe och nagellack (och smink, använder enbart mascara vid festligare tillfällen kanske en-två gånger per månad). Så skönt att vara utan sminket! Och så mycket tid det sparar på morgonen :)

    Det där med att avsluta tidningsprenumerationerna har jag ofrivilligt just gjort eftersom mina prenumerationer på Topphälsa och Yoga Journal precis löpt ut och jag har inte tagit tag i att förlänga dem. Yoga Journal kan man ist prenumerera på dagliga "tips" som är superbra, och Topphälsa insåg jag att jag aldrig orkade läsa om och det var mycket lite som egentligen "fastnade". Som du skriver - mycket prylar.

    Och så har jag ju slutat köpa nyfabricerade kläder förstås! Och slutat tvätta håret flera gånger i veckan och nöjer mig med var 6:e dag.

    Det är mycket man kan sluta med, och så bra det känns! Jag har ju för övrigt slutat på mitt jobb som tolkförmedlare också :)

    SvaraRadera
  2. Tre saker jag slutat med som jag inte saknar:
    1. Läsa Aftonbladet och Expressen på nätet.
    2. Dricka Selectakaffe på jobbet.
    3. Tidningsprenumerationer

    SvaraRadera
  3. Jag har slutat läsa Aftonbladet och Expressen på nätet, och jag saknar det inte för fem öre!

    SvaraRadera
  4. Aj aj, nu fick jag lite dåligt samvete för det där med nagellack. Men jag använder det bara på sommaren. På tårna. Får se hur det blir nästa sommar då...

    SvaraRadera
  5. Nagellack har jag lagt av med, inte av miljöskäl men väl av lättja. Jag orkar inte hålla på att fixa med nagellack. Det tar för mycket tid. Jag kan bli jättesugen på snygga sommarhänder och sommartår, men nej, det får vara.

    SvaraRadera
  6. Latte har jag aldrig saknat,
    men kaffe med vispgrädde är gott :)

    SvaraRadera
  7. Slutat röka och det är jag glad över, slutat med parfym och produkter med parfym i, men vill absolut inte sluta med nagellack, dock lära mig mer om bättre val.. finns det ekolacker?

    Tipset om miljöstationen var bra!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin