fredag 9 maj 2008

Köpstoppsutmaningen dag 9


Hitills har det gått bra att köpstoppa. De enda tveksamma inköpen jag har gjort (dvs. inte helt livsnödvändiga) är en nagelborste, en kam (jag upptäckte att jag hade lämnat kammen hemma när jag var i Sthlm och min brorsa som jag bodde hos hade ingen) och ett cykellås.
Men som Sara påpekar är det nästan mer intressant vad jag ha avstått ifrån. Jag köpte inte Ben & Jerrys nya glass igår på lunchen. Inte heller köpte jag någon glass på kvällen trots att jag var väldigt sugen i det vackra vädret. Det blir inte någon ny mascara (den gamla MÅSTE räcka till juni). Besöket på Berte Museum får vi spara till nästa månad istället blir det gårdshäng och utflykt med picknick i helgen. Ingen fredagsfika med maken den här veckan och ingen daquiri på Bitter med JR för att fira att vi faktiskt fick fason på våra klädkammare.
Dessutom har jag konstaterat att vi ännu inte har ersatt nåt av allt det som gick sönder förra året. Torkställningen saknar fortfarande de understa hängarna, sargen i duschen är sned men jag plockade i alla fall fram underlägg att ha på köksbordet så att ungarna inte skulle göra mer småhål i bordsskivan. De har nog en 7 år på nacken och börjar gå sönder de med.
Och jag har inte varit sugen på sushi en endaste gång, inte sen jag läste Den hemlige kocken.

Övriga köpstoppare
Hur har det då gått för de övriga som köpstoppar i maj? Malve har uppgraderat sitt lånekort för slippa frestas av Adlibris. Hos ekonomisanering är det skåpätning och medhavda mackor till jobbet som gäller. Monica väntar fortfarande på att shoppingsuget skall slå till men unnande sig en islandshäst tripp med gott samvete. Sara tycker också att det har gått lätt men tänker ändå rätt mycket på att köpa eller inte köpa. För JR med familj verkar det flyta på bra, de håller budget och har det allmänt bra.

Läs mer!
Anne Björnström skriver om shopping som ett mer eller mindre inlärt beteende

2 kommentarer:

  1. Ja, det går ganska bra, tycker jag. Storhandlingen gick på 850 tack vare att det behövdes blöjor, själva maten för en vecka på ca 750.

    Jag har tagit ut månadens andra bankomathundring sedan den första tagit slut på småutgifter, typ frukt, mjölk, solskydd till barnen och (tyvärr) Läkerol som jag inte kunnat hålla mig borta från även om jag "trappat ner"... Dessutom har jag köpt ett hundrakort.

    Idag försökte jag faktiskt få till en utelunch också eftersom jag inte har förbud mot det (men jag får bara om det finns utrymme i budgeten) men hittade ingen som hann luncha med mig så det blev hemmalunch i alla fall.

    Maken har inte köpt något annat än mat heller och inte lunchat ute.

    Enda bristen just nu är vin, grilla är ju godare med ett glas rött och det ynkliga förrådet är snart länsat... Men bolagsbesöket får vänta till juni.

    SvaraRadera
  2. Dag 13. Målet med vår köpstoppsmånad var att se hur lite pengar vi kunde klara oss en månad på. Efter att vi betalt räkningarna den 30:e hade vi 3500 kr kvar, vilket vi aldrig skulle klarat oss på i vanliga fall. Då skulle kreditkortet åkt fram, men den här månaden är det absolut förbjudet.

    Nu, med bara 10 dagar kvar till löning, har vi fortfarande 2500 kvar. Det här kommer att gå finfint!

    Idag ska jag på coaching och får gratislunch, sånt gillar man när man har köpstopp :-)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin