onsdag 3 oktober 2007

Halvbra dag

Idag har jag varit hemma och vårdat en sjuk Storebror. Vi misstänkte att Storebror hade fått halsfluss igen men efter ett besök på vårdcentralen stod det klart att det nog bara var ett elakt virus. Att få tid på en vårdscentral är inte helt lätt här i Göteborg. Ett flertal har tack och lov numera växlar där man kan lämna sitt nummer så ringer de upp igen men man vet aldrig när telefonväxeln öpppnar vilket vi bittert fick erfara vid förra halsflussslängen. Då ringde jag 8.01 (telefontiden angavs till kl. 08.00-...) men då var alla akuttider redan slut. Vid det tillfället fick jag tjata mig till en tid på en annan vårdcentral trots att vi inte tillhörde just den. Nog klagat på tillgängligheten inom vården.

I måndagens SvD (som jag inte läste förrän idag) skriver man om Jörgen Larssons rapport "Om föräldrars tidspress - orsaker och förändringsmöjligheter". Hans undersökning visar att högre inkomst ger ökad stress. Även i DN skriver man om tidspress är vanligt hos föräldrar.

Jag har själv gått upp från att jobba ca 80% till att jobba 100% den senaste tiden och det är en jätteskillnad. Tanken är att jag skall jobba heltid fram till jul/nyår och sen utvärdera. Visserligen har jag bara precis börjat men jag känner en ganska stor tidspress. En timme gör ganska stor skilland och en högt personlig reflektion är att det är dumt att vara vrålhungrig när man skall hämta barn på dagis...


Rapporten kan laddas hem i sin helhet här. Du kan också beställa den i bokform för 100 kr plus moms och porto via mail här.

Jag har tidigare skrivit flera inlägg om Jörgen Larsson:
Aftonbladet växlar ner
Vill ha mer!
Lite om frivillig enkelhet i media
Ta makten över din tid
Lästips - Bli rik på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin