tisdag 23 oktober 2007

Gratis kaffe - gott kaffe - ekoreko kaffe


För mer än ett år sedan anmälde jag mig som Buzzador. Det innebär att man utan ersättning får möjlighet att prova olika tjänster och produkter. Tanken är att man skall marknadsföra produkterna mun mot mun genom att berätta om dem och låta vänner och bekanta prova. Jag har hitills fått utvärdera godis från Malaco, en internetjänst (Go date) och nu senast kaffe från Löfbergs Lila, det sk. Löfbergs finaste. I vår familj är det visserligen maken som är den stora kaffedrickaren, själv föredrar jag te, men jag tyckte att det kunde vara kul att prova. Vi har en vanlig bryggare (från 1992) och fick hem 4 olila sorter att prova:


  1. Antigua; välbalanserat med toner av choklad och jasmin. Ursprung: Guatemala.

  2. Yadini Estate; Kraftfull arom med ton av svarta vinbär. Ursprung: Kenya.

  3. Mandheling; kraftig, jordaktig karaktär med toner av trä och läder. Ursprung: Sumatra.
    Mandheling är dessutom Rättvisemärkt.

  4. Kimel Estate; Vild och rustik karaktär med blommig ton. Ursprung: Papua Nya Guinea.

Vi har tidigare köpt hem och provat olika ekologiska och/eller Rättvisemärkta kaffesorter. Makens favorit är Zoegas Rättvisemärkta kaffe Hazienda men det är nästan alltid slut i butiken. De andra märkena ger han inte mycket för.

Fler tester
Just nu testar jag även en widget från Criteo som skall skapa en "blogroll" med relaterade bloggar. Än så länge funkar den inte speciellt bra men jag ger det en vecka. Du hittar den längst ner under arkivet om du är intresserad. Förhoppningsvis kommer den att länka till mer relevanta bloggar och då lägger jag den högre upp.

Bloggetik
Idag lyssnade jag passande nog på Studio ett i P1 (programmet sändes i måndags) om Bloggetik. Modebloggaren Hanna Fridén diskuterarde etik och moral i bloggosfären med Mark Comerford, lärare i journalistik på JMK, Stockholms universitet. Det handlade mycket om sk. betalda recensioner och hur man kan veta om bloggarna får betalt för att skriva om produkter. Det händer att jag får tips om bloggar och annat men det ärytterst sällan som företag hör av sig. Som köpstoppare är jag väl inte så attraktiv rent kommersiellt sett ;-D

Relaterade inlägg
Ica puffar för Rättvisemärkt
En Rättvis latte, tack

Läs mer!

Bilden är tagen av by ๑۩۞۩๑~OTH~๑۩۞۩๑ med Creative Commons Licens

4 kommentarer:

  1. Många använer andras bilder, är det moralsikt, ok? Jag får i alla fall inte betalt om jag berättar om saker jag tycker om..

    SvaraRadera
  2. Jag fick också testa det där kaffet via Buzzador och tyckte det smakade som alla andra sura, svenska mellanrostade kaffesorter från Löfbergs Lila, Gevalia och deras gelikar. Det skrev jag också i utvärderingen, så nu får jag nog aldrig mer några testuppdrag från Buzzador :) Ett gott rättvisemärkt kaffe är förresten Classic Reko.

    SvaraRadera
  3. Jag har just köpt Haziendakaffet nu efter att ha läst din rekommendation. Får se om det håller för min åsikt också:) Har startat ett likande nyårslöfte och ska nu leva så ekologiskt som möjligt på den begränsade ekonomi jag har.
    Kolla gärna in metrobloggen.se/ekoreko.

    SvaraRadera
  4. Jag har hittills alltid köpt Rättvisemärkt kaffe, oftast Löfbergs som kanske inte är det godaste men prisvärt, men nu har jag fallit pladask för Antigua. Vad jag vet är inte det Rättvisemärkt, tyvärr. Det godaste kaffet finns i Centralamerika.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin