lördag 7 april 2007

Påskgodis

Moonstruck chocolates

Bild: eszter

Ikväll tittade vi på Kalle och chokladfabriken. Den sista tiden har jag varit väldgt sugen på choklad och kvällens film har inte gjort det bättre. Jag måste erkänna att jag inte har haft fullt köpstopp på choklad utan köpt en och nchokladkaka på Maxi. Min ICA Maxi är dessutom tämligen välsorterad vad det gäller kravmärkt och/eller rättvisemärkt... Hitills har jag testat följande sorter:

  1. Equale, extra mörk - lite vattning men helt ok (Rättvise- men ej kravmärkt)
  2. Kung Markatta mjölkfri choklad - väldigt god för att vara ljus
  3. Green & Black 70% - god & fyllig

I Göteborg finns den trevliga butiken Chocolat Te. Jag fick en chokladprovning i 30-årspresent och sen dess har jag fastnat för New Trees kanelchoklad! Jag har även provat den spanska chokladen Blanxart men den kakan jag smakade på var inget vidare. Det var som att äta ren kakao, torrt men fett. Jag frågade efter krav eller Rättvisemärkt choklad när jag var där senast och fick svaret att utbudet var minimalt men att Blanxart hade bra koll på sina odlingar. Här kan man läsa mer om Blanxart och annan ekologisk choklad.

Läs mer!
Här är en lista från Rättvisemärkt på de företag som tillhandahåller kakao/choklad på den svenska marknaden.
Några andra som har haft chokladprovningar är Bett R World & GUMF. Bett R World lobbar för fullt för att Coop & Ica skall ta in hennes favorit Divine.

1 kommentar:

  1. Jag ska uppdatera mitt chokladtest efter att ha provat eguale som ICA tagit in nu. Men ser i ditt test och GUMFs (som jag måste länka till) att det är Green & Black som gäller, så jag får hitta det och jämföra med Divine framöver.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin