lördag 21 april 2007

Klimatåtgärder - vad kan jag göra

Earth Day: A Global Warning!

Bilden som illustrerar Earth Day: A Global Warning! är tagen av eye2eye med Creative Commons licens.

Från MiljöBloggAktuellt fick jag tips om bloggen Lucas tankar. Lucas är miljöpartist och andre vice ordförande i Malmö västra innerstads stadsdelsfullmäktige. I januari tyckte han att han skulle säga något om vad han själv har gjort för klimatet och räknar upp hur han sen 2004 ( då hans årliga elförbrukning c:a 2500 kWh) har:

  1. skaffat en effektmätare och mäta förbrukningen från elapparaterna hemma


  2. skaffat en strömbrytare till datorn (han upptäckte att den avstängda dator drog nästan 60 W ihop med sin kringutrustning helt i onödan)


  3. bytt de lampor som användes mest, till lågenergi
Resultatet blev att årsförbrukningen sjönk med ca 500 kWh (från 6,8 kWh per dygn till 5,4) per år. Han fortsatte under 2006 med att



  1. Byta kyl/frys och diskmaskin till energiklass A


  2. Skaffa en vattenkokare
Dessa åtgärder innebar att elförbrukningen minskade från 5,4 kWh/dygn till 3,0 kWh/dygn ( från ca 2000 kWh/år till ca 1100 kWh/år). På två år lyckades han alltså mer än halvera elförbrukningen sedan år 2004.

Jag har själv skaffat strömbrytare avsedda för dator och tv/digitalbox/dvd (de är dock inte inkopplade än) och blev inspirerad att göra ännu mer. På Claes Ohlsson kan man köpa denna flyttbara elmätare för 169 kr. Den hjälper dig att se elkostnaden/förbrukningen för en nätansluten apparat/utrustning. "Med elmätaren placerad mellan uttag och stickpropp avslöjas alla stand-by-tjuvar. Visar Volt, Watt, Ampere samt kostnaden för den anslutna apparaten på tydlig LCD-display." Hade jag inte köpstopp så... men jag kanske kan låna av någon som har en. Jag måste kolla med vänner och bekanta.

1 kommentar:

  1. Åh, vad bra!
    En sådan mätare ska jag köpa... vi kör mycket på stand-by, men med dubbelveckans, lite försenade, utmaning får det bli ändring.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin