måndag 12 februari 2007

Tillbaka i bloggosfären

Little Rock Central High School

Bild: bigskyred

I och med att jag antog Bett R Worlds utmaning att stänga av TV & dator under 6 dagar har jag varit borta från bloggosfären. Jag är faktiskt positivt överraskad över hur bra det har gått trots att jag har haft grym datorabstinens. Jag har fått en del tid över men det jag har uppskattat mest är att jag har tagit mig mer tid för barnen. Vi har suttit längre vid middagsbordet eftersom det inte har funnits någon Bolibompatid att passa och jag har inte smitit iväg till datorn utan byggt Briojärnväg eller lekt kurragömma. Det har kännts som att det har varit lite lugnare hemma hos oss men det kan ju vara en ren tillfällighet.

TV

Jag har inte saknat TV speciellt mycket. Jag måste dock erkänna att jag "fuskat" lite, jag såg halva melodifestivalen på lördagkvällen (missade första halvan eftersom jag somnade medan jag nattade barnen) och en intressant dokumentär på Kunskapskanalen sent söndag kväll. Melodifestivalen had ejag kunnat vara utan men dokumentären var riktigt bra. Programmet handlade om en av "the Little Rock Nine ", Gloria Ray Karlmark som nu bor i Sverige. Central High i Little Rock, Arkansas var en av de första "high schools" i USA som integrerades och händelserna kring detta räknas som en av de viktigaste i USAs medborgararrättsrörelse. Läs mer om händelserna här och här. Anledningen till att vi såg programmet är att min man har varit utbytesstudent på Central High. Det finns ett litet museum brevid skolan som är väl värt ett besök och du har vägarna förbi Little Rock.

Och sen då?
I fortsättningen planerar jag att pausa lite då och då, jag siktar på:
Ett flertal TV-fria kvällar i veckan
Att begränsa antalet serier jag följer
Att begränsa surfandet till någon timma eller två EFTER att barnen ha gått och lagt sig
Att minska barnens TV-tittande, morgonTV & Pingu får sparas till helgen


Vi får se hur det går.

2 kommentarer:

  1. Imponerande att ni klarade utmaningen med hela familjen inkluderat. Jag skulle nog som du ha lite abstinens men sen må riktigt bra och inte känna mig lika stressad. Att barnen ser tv innan vi åker till dagis på morgonen är ju vansinne men jag har inte lyckats uppbåda energi att få ett stopp på det. Det är en utmaning i sej.
    Jag minns tydligt i barndommen att det var strejk på Tv en vecka och hur mysigt jag tyckte det var då familjen satt vid köksbordet på kvällen och läste och spelade spel. Det är ett kärt barndomsminne faktiskt. Så man borde verkligen...........

    SvaraRadera
  2. Jag har tänkt på dig flera gånger och varit nyfiken hur det gått. Kul att se att du också fick bra saker ur det. Jag försöker nu måndag, tisdag...men det är svårt. Ska dock fortsätta försöka, för jag känner att det finns många vinster. Vi får peppa varandra!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin